Google е рекламна компания.

Въпреки доминацията на мобилната ѝ операционна система, продукти като Gmail и набезите с услуги като Google Play Music и YouTubeTV, компанията все още прави почти 90% от приходите си от реклами, припомня Quartz.

Рекламният бизнес носи и основната част от приходите на компанията-майка - Alphabet - която има голямо портфолио от други бизнеси, включително разработка на изкуствен интелект, автономно шофиране и инвестиционните групи GV и CapitalG.

Разбира се, много от тези компании са дългосрочен залог и не може да се очаква, че скоро - или въобще някога - ще се отплатят. Но има други, по-земни идеи, които скоро може наистина да започнат да носят пари: Waymo и Google Cloud.

В облаците

На инвеститорите не им е лесно да разберат колко точно пари донася облачният бизнес, но по-рано тази година изпълнителният директор на компания Даян Грийн спомена, че услугата е преминала $1 милиард приходи за тримесечие.

Друг барометър за успеха е графата "други приходи" на Google, в която компанията отчита всички приходи, които не са от реклама - като услуги и хардуер. През последното тримесечие тази графа набъбна с 37% до $4,4 милиарда.

Тази цифра е опасно близо до приходите от рекламната мрежа на Google - вторият най-голям източник на средства, който донесе $4,8 милиарда през миналото тримесечие.

Но в областта на услугите Google се изправя пред голяма конкуренция. Microsoft и Amazon вече отчитат значително по-големи приходи от пазара, който се изчислява на над $180 милиарда тази година.

Едно от предимствата на Google е дългата пейка с разработчици на изкуствен интелект, чиято работа постоянно намира място в облачните продукти. Миналата седмица компанията съобщи, че готви изкуствен интелект за колцентрове, който да поема по-"прости" обаждания и да оставя сложните въпроси за хората.

Новата пък по-малка мобилна версия на чипа Tensor Processing Unit, използван в дейтацентровете на компанията, може да донесе революция за изкуствения интелект в мобилните телефони и други продукти, тъй като ще може да отговаря на въпроси без да се свързва със сървърите на Google.

Разбира се, не е сигурно, че тази функция ще бъде въведена. Подобен ход би бил много полезен за защитата на личните данни на потребителите, а освен това ще забърза работата и на устройствата. Събирането и анализът на потребителски данни и действия обаче изведе Google до настоящата позиция.

Waymo

Миналата седмица започна и да се избистря плана на Alphabet да започне да печели от Waymo. Компанията разширява дейността си в Аризона, а пет партньора ще ѝ платят, за да интегрира автономните автомобили в техния бизнес. Компанията са Walmart, Element Hotels на Marriott, Avis, Autonation и DDR Corp.

Нито Waymo, нито останалите компании съобщават за каква сума е сделката.

Alphabet прави значителни инвестиции в Waymo, включително добавянето на нови 62 500 автономни минивана от Fiat Chrysler, които струват на дребно по около $40 000.

Като част от първоначалната тестова програма, компанията в момента не таксува потребителите за пътуванията, но съвсем скоро тези над 60 хил. автомобила може да започнат да правят пари.

Засега обаче нямаме информация кога ще започне този процес.

И въпреки че Waymo и Google Cloud ще носят приходи на Google, те имат да извървят много път, докато стигнат $20-те милиарда, които компания изкара от реклами за миналото тримесечие.