Валентин Златев рядко се появява пред медиите. Генералният директор на „Лукойл България” управлява бизнеса с най-големите годишни приходи в страната - за миналата година в размер от 3.297 милиарда евро, а компанията му е на 36-то място по големина в Централна и Източна Европа. По негова информация рафинерията в Бургас задоволява 67-70% от търговията на едро в страната, както и 80% от търговията на дребно с горива.

През уикенда той взе участие в Пловдив в среща на „Българската петролна и газова асоциация”, чийто председател е. В нея членуват по-голяма част от петролните компании, представени у нас. По собствените им думи те управляват общо 1200 бензиностанции в България. Екипът на Money.bg също посети годишната среща, за да разбере какви са проблемите на бранша.

А те са два основни: сив сектор и непредвидимост от страна на държавата. „Има много сериозни количества от нелегални горива”, обяснява Валентин Златев. Според него в България нерегламентираният внос личи от приходите за държавата по формулата на пазара „60/40” – 60% вътрешно производство, 40% внос на горива.  

1.238 милиарда лева за приходите от акциз за произведеното гориво в България, докато 380 милиона лева е платеният акциз за внесеното. „Проста сметка показва, че при данъците съотношението не е като при пазара – 60 на 40”, казва Златев.

Той е категоричен – сивият сектор се крие зад понятието „ведомствени бензиностанции”. Това са онези пунктове за зарежда, предвидени за земеделски и други производители, които да ползват гориво на преференциални цени с намален акциз. Те обаче продават и на всякакви други потребители, коментират от БПГА.

Цялото ръководство на асоциацията застана зад тезата, че законодателството и държавата позволяват неравнопоставеност на пазара на горива. Освен продажбата на тъмно се осъществява и внос на тъмно. „Разликата идва, ако спестиш едни 1000 лева”, казва Златев, имайки предвид акциза и ДДС-то на тон вносно гориво.

Как това обаче се отразява върху цените на бензина и дизела у нас? Златев направи ясна разчет кои компоненти включва цената на литър при двата вида гориво. Ето ги и тях:

Бензин

51.8% - акциз и ДДС

26.2% - нефт

6.2% - преработка

2.4% - био добавка

12.2% - маркетинг и дистрибуция

1.1% - печалба

Дизел

49% - акциз и ДДС

23% - нефт

2.5% - био добавка

6.3% - преработка

13% - маркетинг и дистрибуция

0.7% - печалба

Според Златев, когато спестиш от най-големия разход на литър, а именно данъците, цената лесно става значително по-ниска от средната за пазара. "Има ли картел в България?", попита риторично той. И отговори: "Да, нашите цени са еднакви, но така е в цяла Европа - до 10 евроцента разлика".