В предходните и заключителни разпоредби на Закона за здравето, чиято промяна трябва да даде възможност за продължение на действието на ограничителните мерки за борба за пандемията, правителството предложи промяна в регулацията и на дейността на на една от най-големите компании по приходи в България.

"Лукойл България", най-големият доставчик на гориво у нас, ще трябва да отдели и регистрира отделно като данъчни складове шестте си бази, свързани с нефтопровода, който свръзва рафинерията в Бургас и София, гласят проектопромените.Очаквано, промените предизвикаха недоволство в компанията, чиито разходи ще се повишат значително, за да отговори на новите изисквания. От "Лукойл България" изразиха несъгласие и с твърде краткия срок, в който ще трябва да отговорят на промените - едва един месец.

В петък пред Българското национално радио генералният директор на руската компания за България Булат Субаев, който изненадващо смени Валентин Златев, предупреди, че компанията може и да спре работа заради промените.

"Опасността е съвсем реална", заяви той пред националното радио. "Законът поставя много кратък срок за подаване на заявки за привеждане на новите складове в съответствие и лицензиране - само един месец. Като имаме предвид сроковете, размера на необходимата работа и практическата невъзможност да ги спазим, то да, опасността да спрем работа е напълно реална."

Сулаев коментира и решението проектопромените в Закона за акцизите и Закона за корпоративното подоходно облагане да минат през промени в Закона за здравето, обичайна практика на управляващите, критикувана от експертите.

"Ние сме притеснени заради това, че поправката се предлага чрез законопроект, който няма нищо общо с акцизното законодателство, а е свързан с регулиране на извънредното положение и мерките за борба с коронавируса", посочи той.

Официалният мотив за промените е повишаване на приходите в хазната. "Постъпленията в бюджета не зависят от това на колко данъчни склада ще е разделена нашата инфраструктура - от самото разделение допълнително в хазната нищо няма да постъпи. И на второ място - това ще повлече огромни инвестиции и административни разходи", коментира Субаев.

Засега не е ясно в какъв размер ще бъдат инвестициите. "Обаче е ясно, че от логистична гледна точка се ликвидира една работеща инфраструктура и това неизбежно ще доведе до нарастване на разходите, за да можем да осигурим непрекъснатост на доставките. Точно колко, не знаем. Знаем, че разходите съществено ще се увеличат. Безспорно е, че ще има увеличение", допълни той.

Идеята базите и нефтопровода на "Лукойл" да бъдат разделени като отделни данъчни складове е отдавнашна - още от времето на Ваньо Танов. Проектопромените идват в момент, в който "Лукойл" и останалите големи компании на пазара на горива са изправени и пред натиск от прокуратурата, която реши да се самосезира за цените на бензина и дизела на дребно на фона на историческия срив на цените на петрола. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна поредна проверка, по сигнал на държавното обвинение. Засега множеството проверки завършваха с констатацията, че нарушения няма. Изключение прави една глоба за председателя на парламентарно представената партия "Воля" Веселин Марешки и неговата верига бензиностанции.

Текстовете бяха одобрение от правна комисия на първо четене и днес се гледат в Народно събрание на извънредно заседание.