"Бизнес точка" е най-новата поредица от съдържание на Money.bg, която представя успешните модели на работа на компании с голям принос в българската икономика. Новата история, която ще разкажем, е за доставчика за Mercedes - odelo.
Автомобилната индустрия даде тласък на страните от Централна и Източна Европа, като Словакия и Чехия, да отчетат рекорден икономически растеж през последните години. А днес компаниите, които преди откриваха своите заводи там, поглеждат на изток и дават сериозна заявка, че същият успех може да бъде повторен от страни като България и Румъния.
У нас лятото на 2018 година започна с важна инвестиция и ново голямо име за най-бързо развиващия се сектор на икономиката. Ключов доставчик на Mercedes обяви, че ще отвори първи завод в България.
Лидерът в производството на фарове за големите имена в автомобилната индустрия odelo потвърди, че ще вложи 40 милиона евро в страната, а до края на следващата година трябва да стартира серийното производство в първата й база, която се намира в зона "Куклен", част от Тракия икономическа зона.
За това кои са odelo, защо са избрали именно България за това вложение и какво предстои за бизнеса им у нас пред Money.bg разказват Десислава Николова, която е мениджър "Човешки ресурси" в "Одело България", и изпълнителният директор на компанията Уур Озай.
Източник: Odelo
Завода на odelo в Турция
Кои са odelo и за кои лидери в автомобилната индустрия доставят компоненти?
Farba Automotive е създадена през 1979 година в Турция и тя е специализирана в доставките на фарове за автомобилната индустрия. До 2011 година компанията има производство само в южната ни съседка, но след като придобива германската група odelo, започва да развива дейност и в други страни в Европа и Азия. Дружеството е част от холдинга Bayraktarlar, който оперира още на туристическия и застрахователния пазар в Турция.
За odelo
Турция, Китай, Словения и Германия - на тези пазари развива дейност групата odelo;
Mercedes, VW, Audi, Toyota и Fiat - това са някои от големите клиенти на компанията;
Пловдив и София - в Пловдив компанията отваря производствена база, а в София прави развоен център;
40 милиона евро - толкова ще вложи дружеството в следващите три години у нас;
150 служители - толкова ще наеме odelo в България до края на 2019-а, а 40 от тях са за центъра в столицата.
"Днес odelo има седем основни завода, включително с базата ни в България. Присъстваме в Китай, Турция, Словения и Германия. Имаме два развойни центъра в Германия и Турция и предстои да отворим трети в София, за който в момента търсим инженерни кадри", посочи Уур Озай и допълни: "Мога да кажа, че ние сме един от най-големите играчи в нашия сегмент в автомобилната индустрия. В глобален мащаб за бизнеса ни в този сектор работят близо 5000 души.".
Сред основните клиенти на производителя са германските лидери Mercedes, Volkswagen, Audi, но още и Toyota, Renault и Fiat.
Защо компанията избра България за инвестицията си от 40 милиона евро?
Преди три години от групата на оdelo започват да търсят възможност за разширяване на бизнеса си и България е една от опциите.
"Може би първо трябва да обясним защо решихме да направим такава инвестиция. За нашата растяща организация нямаше достатъчно място за разрастване на фабриките ни в Турция, както и в другите части на Европа. Така че това беше причина да започнем да търсим възможности за нови вложения. Един от водещите ни мотиви беше търсенето на място, гарантиращо по-ниски разходи", обясни Озай.
Традиционно за компаниите от автомобилната индустрия това е един от приоритетите при избиране на дестинация за нов завод. Обикновено обаче причината за това остава встрани.
"Автомобилната индустрия не е като другите сектори, защото при нас клиентът определя цената. В другите сектори производителят винаги взема решението за нея, но в нашия бранш е обратното. Заради това трябва да намериш начин да елиминираш или да намалиш разходите си", разясни Озай.
Преди да се спрат на България от odelo разглеждат като възможни локации още няколко държави в региона - Унгария, Босна и Херцеговина и Сърбия. Част от опциите са елиминирани още при началните обсъждания в компанията и накрая остават два кандидата - България и Унгария.
"Когато направихме задълбочен анализ стана ясно, че за инвестиция в дългосрочен план България има по-големи предимства", каза Уур Озай. По неговите думи в полза на нашата страна натежават освен по-ниските разходи и близостта до Турция, тъй като главният офис на дружеството се намира в Бурса.
Източник: Odelo
"Ако трябва да обобщим причината защо избрахме България, трябва да кажем, че на първо място това е локацията, на следващо място е законодателството, както и работната ръка. България е страна с добре образовано население и това ще ни помогне да осигурим високо качество на производството си", посочи Десислава Николова.
Общата планирана инвестиция в базата на odelo в Пловдив е в размер на 40 милиона евро, които трябва да бъдат вложени през следващите 3 години. Досега дружеството е реализирало над 10 милиона евро от тях.
"Тестовото производство в завода в Пловдив трябва да започне през юни тази година. Серийното производство трябва да стартира до края на 2020 година, а то ще бъде за основния ни клиент Mercedes. В бъдеще обаче можем да очакваме, че ще работим и за други клиенти тук", смята Озай.
Какво точно ще прави odelo в Пловдив?
В базата си в Пловдив производителят ще прави фарове за луксозни модели на Mercedes. Освен нея предстои да заработи и развоен център в София, а целта е у нас да се извършва целият процес на производство - от концепцията до доставката за клиента. Основните пазари, за които ще се изнася продукцията от българската база на odelo, ще бъдат Германия, Унгария и Южна Африка.
"Цялото производство - от изливането на отделните елементи, сглобяването им и всичко останало ще се прави в този завод, а след това ще се доставя до клиентите ни. Целият процес ще преминава тук, както се случва и в останалите ни локации", посочи Уур Озай.
"Развойният център в София е началната фаза на този процес. Там ще се разработва пълният дизайн на новите продукти, зададени от клиентите ни, а след това този процес ще продължава с реалното им производство в завода в Пловдив. Това означава, че всичко започва с идеята на клиента и приключва с поставянето на фаровете в автомобилите", допълва Николова.
Източник: Odelo
До края на годината дружеството планира да има 150 служители у нас, от които 40 в столицата. Досега наетите са около 30 човека, а 10 от тях са в развойния център в София.
"Интересът към нас като работодател е голям. Досега сме получили повече от 2000 автобиографии. Търсим хора с различна квалификация като започнем от оператори в производството, среден мениджмънт, тийм лидери. Не търсим само хора за производството, но и такива за нашия отдел по качеството, за логистиката, дори за отдела по човешки ресурси, както и различни инженери за центъра в столицата", посочи Десислава Николова.
Още два завода в Пловдив през следващите години
Когато през миналата година odelo обяви инвестицията си в България, стана ясно, че първоначално ще отвори един завод в Пловдив, а след това планира да изгради още две бази.
"Ние купихме от зона "Куклен" земя, която е с площ от 100 хиляди квадратни метра. Базата, която правим сега, ще бъде разположена на 20 хиляди квадратни метра. Предстои да видим как ще заработи тя. Да, имаме планове да направим втори завод в хода на нашия растеж, може би да поканим също наши доставчици тук", потвърди Уур Озай.
"Ако ние имаме успешна история тук, знам, че други компании като нас ще дойдат. И ако доставчиците се чувстват добре в страната, в един момент и основният им клиент ще реши да отвори свое производство", заключи той.