"Бизнес точка" е най-новата поредица от съдържание на Money.bg, която представя успешните модели на работа на компании с голям принос в българската икономика. Този път разглеждаме производството на доставчика за редица германски компании "Мекалит".

Знаете ли какво е общото между автомобилите Audi A6 и BMW X5, хладилниците на Liebherr и пералните Miele? Да, на пръв поглед най-логичната връзка е това, че и четирите марки са немски. За тях обаче можем да кажем, че имат и една българска връзка - части, както за тези модели луксозни коли, така и за бялата техника се правят в завода на българското дружество "Мекалит България", което е от групата на германската Mecalit.

Първото производство в базата на компанията в зона "Куклен" към "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) започва преди 7 години. В началото там се правят само компоненти за бяла техника, но от 2016 година в завода стартира и ново производство - на части за автомобилната индустрия.

Само за две години бизнесът на "Мекалит" в този сектор се развива с толкова бързи темпове, че от компанията решават да направят нова инвестиция и да добавят високотехнологично производство, което да осигури допълнителна добавена стойност на новата дивизия.

За това какво точно правят в Куклен от компанията и как предстои да се развие дейността им в средата на тази година пред Money.bg разказва управителят на компанията Красен Кръстев.

Снимка 413349

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

От части за хладилниците на Liebherr до новите модели на Mercedes и BMW

Германската Mecalit стартира бизнеса си в България като основен доставчик на един от първите и най-големи инвеститори в ТИЗ - Liebherr. Новооснованото българско дружество започва да прави части за хладилниците на марката, като дръжки, различни механизми и други. Днес освен за тях българското дружество доставя компоненти и за други лидери в производството на бяла техника, като Miele, Siemens и Bosch.

За "Мекалит"

2012 година - тогава компанията отваря завода си в България;

30% - толкова е ръстът на приходите от тази дивизия за фирмата;

BMW, Audi и Mercedes - това са част от клиентите на "Мекалит";

130 - това са хората, които работят за дружеството у нас;

40 - толкова още търсят да наемат за новата си дивизия;

20 милиона + 7 милиона лева - толкова са инвестициите на компанията от идването и у нас, а 7 милиона е новото й вложение.

От 2016 година компанията започва да развива дейност и в областта на автомобилостроенето, което се оказва повече от печелившо решение за "Мекалит България" заради бързото развитие на сектора на българския пазар.

"Основният ни клиент в областта на бялата техника в България е компанията Liebherr като един от големите инвеститори. Стратегически не очакваме някакви чудеса в този сегмент, освен ако не успеем да привлечем още инвеститори в тази област. Част от продукцията изнасяме, а отчитаме и позитивен тренд в това отношение - имаме все по-голям експорт за Германия, за Австрия", посочи Кръстев.

Производството на "Мекалит" за автомобилния сектор е насочено в областта на климатизацията. "Доставяме части на наши клиенти, които произвеждат климатроници или т.нар. HVAC модули за автомобили. Започнахме с отделни артикули, като вече правим малки асемблиращи групи, сглобки, които стават все по-сложни. В това отношение динамиката е не само като обороти, но и като добавена стойност", каза още той.

Снимка 413345

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

Основните клиенти на компанията в тази индустрия са германските гиганти Volkswagen, Mercedes и BMW. Компоненти, произведени в българския завод, има в модели, като новото Audi A6, A7, BMW X5, новата Mercedes A-class, Seat Ibiza, няколко от новите модели на Skoda и други.

Що се отнася до пазарите, за които "Мекалит" изнася, на първо място са Германия и Австрия. "Имаме все повече клиенти и във връзка с така добрия тренд на инвестиции в България. Бих казал, че от тази гледна точка един съществен процент от производството ще е за компании, които са в България", акцентира Красен Кръстев.

Снимка 413356

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

Извън Европейския съюз доскоро експортът на компанията за Турция е бил в значителен обем, но заради сложната икономическа ситуация в страната от ръководството вземат решение да се изтеглят постепенно от този пазар и за сметка на това да засилят присъствието си в страните членки.

"Колкото и да е нетипично, изнасяме различни продукти за Индия. Все още ще изнасяме, макар и доста минимално, за турския пазар и както казах определено нашата стратегия е да заложим на сигурни пазари. В рамките на групата изнасяме и за Русия, например, но не и от нашата страна", обясни той.

20 милиона лева инвестиции и над 30% ръст на оборота в автомобилния сектор

Вложенията в българската база от 2012 година насам надхвърлят 20 милиона лева, а към средата на тази година предстои да бъде завършен нов проект, в който инвестицията надхвърля 7 милиона лева. С него "Мекалит" ще стартира нова дейност с висока добавена стойност, свързана отново с автомобилната индустрия.

Идеята за разширяването на тази дивизия само две години след производството на първите части за сектора идва на фона на бърз растеж на бизнеса.

"Когато взехме стратегическото решение като група през България да навлезем в областта на автомобилостроенето, имахме определени очаквания, които бих казал, че бяха многократно надминати. Вече може би гоним над 30% от оборота ни да е в този сектор. Вече генерирахме няколко милиона оборот само в рамките на тази дейност. Очаквам в следващите 5 години основните приходи да идват по линия на автомобилостроенето", посочи Кръстев.

"Годишно средно поне около милион, милион и половина инвестираме в тази дивизия като разширяване. Това включва не само машини за производство, но и измервателни машини, 3D машини за лабораторията ни, най-различни обучения и други", разясни той.

Снимка 413364

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

Лятото на 2019-а в очакване на новото високотехнологично производство

Инвестицията от 7 милиона лева трябва да даде първите си резултати през лятото на тази година, като производството трябва да започне най-късно до 1 юли. На теория може да се каже, че то ще бъде насочено към правенето на специални матрици. Тъй като дейността е по-специфична, Красен Кръстев обясни по-подробно за нея:

"При самата фаза на реализация на един автомобил, на нов модел и пускането му на пазара, всички компоненти за него са пластмасови. Пластмасата се лее в калъпи или матрици, както се казват. И една голяма част от инвестициите в тези нови модели освен в развойната дейност и електрониката, са инвестициите в тези матрици. Когато говорим да се доставят части, ако вътре в затворен цикъл не можеш да произвеждаш тези матрици, нямаш така устойчива база за конкурентоспособност.".

Партньор на "Мекалит" в производството на въпросните матрици е регистрираната в Хонконг компания Virtual Electronics Manufacturing (VEM).

"За нас беше важно, казвайки "да", ние да продължаваме да развиваме в тази посока нашия бизнес, поне локално. Следващият въпрос беше сами ли да се опитаме, липсвайки ни това ноу-хау, или да привлечем стратегически инвеститор. Така ние привлякохме компания, която е китайска от юридическа гледна точка, но капиталът пак е немски. Те са професионалисти и вече имат няколко завода в Азия", обясни Кръстев.

Снимка 413347

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

130 служители и нови 40 работни места през тази година

Към момента за компанията в "Куклен" работят 130 души, но с новото производство екипът им ще бъде увеличен с още около 40 служители.

"Дебело подчертавам за пръв път имаме производство, което да е с наистина толкова висока добавена стойност. Тук ще работят единствено и само специалисти - програмисти, специалисти от машиностроенето, като фрезисти, стругари, но това не са от стария тип специалисти, които си представяме с някакви мръсни и омазани дрехи, тук говорим за работа с изключително високо производителни роботизирани машини и говорим за специалисти, които да програмират и да управляват тези машини", добави той.

Красен Кръстев акцентира върху това, че работата в производството вече не е "мръсен и тежък труд", а изглежда много по-различно с бързото развитие на автоматизацията и роботизацията.

Снимка 413362

Източник: Money.bg / Теодор Пенчев

"Давам само пример - на фона на тези 70 обслужващи служители на поточната линия имаме над 40 робота. Това не е случайно. Ние бихме могли да си спестим едни такива инвестиции, но вижте какъв е трендът на предлагане на труда, както и на заплатите. Трябва да има микс на ръчен труд и на автоматизация", разясни тезата си той.

Според Кръстев единственият правилен път за развитието на българското производство е именно към включването на повече роботи и нови технологии в него.

"Вече няма такова нещо като евтин труд. Тоест трябва да започнем не само ние като компания, но и като цяло българската индустрия все повече да инвестира в автоматизация. Това пряко ще допринесе до по-висока производителност на труда в България и до много по-високи възможности да се плащат едни по-високи заплати, което пък веднага ще доведе до задържане на младите хора, по-добри перспективи и обръщане на движението на спиралата отдолу-нагоре", обобщава Красен Кръстев.