Само през 2024 г. онлайн търговията в България надхвърля 2,3 милиарда евро, като това е скок с 20% спрямо миналата година. През ноемврийския Black Friday период сме направили покупки за 500 милиона лева, от които 300 милиона са само в рамките на 3 дни - от 15.11 до 17.11. Това каза пред БНР председателят на Българската Е-комерс асоциация (БЕА) Жанет Найденова.
По думите ѝ за 4 години - от 2020 г. до 2023 г. обемът на пазара се е удвоил. Скокът през тази година пък поставя България на второ място в Европа.
На първите места по търсене и пазаруване онлайн са дрехи, мода, спорт, обувки, бижута. Следват хотелски и туристически резервации; козметика, красота и здраве; доставка на храна; билети за пътуване и за културни събития; лекарства без рецепта, хранителни добавки; техника; играчки.
Онлайн може да си купите "от хляб до яхта и частен самолет", коментира Найденова. По думите ѝ всъщност през 2020 г. ръстът на е-пазара е бил само 9% - защото при някои продуктови категории е имало 300-процентови скокове, но локдауните са свили изключително сериозно други. След пандемията обаче и там пазарът е във възход.
Найденова цитира данни, според които обемът на онлайн търговията у нас е 2,34% от БВП, докато в Румъния е 3,32%, а в Гърция е 7,87%. Е-търговията е около 8% от цялостния ритейл, докато в Полша е около 15%, а има азиатски страни с 60 на сто. Това по думите ѝ показва, че "имаме голям потенциал за развитие".