Онлайн пазаруването в ЕС продължава да се развива и да става все по-масово. Това е заключението на традиционното годишно проучване на "Евростат". Както твърде често се случва, обаче, България е последна в класацията - ако през 2022 г. средно 75% от хората между 16 и 74 г. с достъп до интернет в евросъюза са поръчвали продукти или услуги през интернет, у нас това са правили едва 49%.

Къде е най-разпространено онлайн пазаруването?

  • Нидерландия (92%);
  • Дания (90%);
  • Ирландия (89%).
Онлайн търговията в България отчете ръст от 30% и обем от €1.64 милиарда: ще се задържи ли тенденцията

Онлайн търговията в България отчете ръст от 30% и обем от €1.64 милиарда: ще се задържи ли тенденцията

Кои стоки са най-предпочитани за поръчка онлайн?

Ако се направи сравнение с данните от 2012 г., прави впечатление ръстът на четири държави:

  • Естония (с 42 процентни пункта);
  • Унгария (43 п.п.);
  • Чехия (41 п.п.);
  • Румъния (41 п.п.).

Така северните ни съседи ни изпреварват и стават предпоследни. Преди десетилетие у нас пазаруващите онлайн са били почти 20%, а там - около 10%. Сега обаче над половината румънци плащат за стоки и услуги през интернет, което е доста по-добро постижение за 10-годишния период.

Снимка 608496

Източник: Евростат

Друго, което прави впечатление, е, че в държави като Германия и Австрия има забавяне на темпото - през 2012 г. те са били значително по-нагоре в класацията в сравнение със сега.

Какво се купува?

През 2022 г. най-често гражданите на ЕС купуват онлайн дрехи, обувки или аксесоари.

Следват поръчките от ресторанти, козметиката, мебелите и градинските стоки, книгите, списанията и вестниците.

Снимка 608497

Източник: Евростат

Филмите и музикалните албуми на физически носител (дискове и плочи) са били в списъка за онлайн пазаруване на по-малко от 10% от интернет потребителите в евросъюза.

Работи ли икономиката на сътрудничеството?

21% от използващите Глобалната мрежа в ЕС са използвали различни платформи на икономиката на сътрудничеството - за купуване на стоки от други физически лица. 6% по този начин са намерили имот под наем, а под 1% са тези, които са търсили директно други хора за извършването на конкретни дейности в домакинството.

Airbnb отчете първата си печалба от пандемията насам

Airbnb отчете първата си печалба от пандемията насам

Международните пътувания бележат стабилен ръст

Хората между 25 г. и 44 г. са по-склонни да купуват без посредник, като от "Евростат" отбелязват, че освен това платформите за отдаване под наем на недвижимости с цел почивка през 2022 г. вече са с по-добри резултати в сравнение с периода от преди пандемията, докато при традиционното туристическо настаняване все още не може да се говори за пълно възстановяване.