За 2022 година онлайн пазарът в България отчита ръст от 30% и достига и обем от €1.64 милиарда. Средната годишна онлайн кошница в България е €555, според Е-комерс асоциацията (БЕА), която цитира данни на "Паспорт на е-комерс индустрията в България 2022.

На какво се дължи тази тенденция и ще се запази ли тя и тази година е основният въпрос, който вълнува бизнеса днес.

Високият ръст започна по време на пандемията и 2022 година до голяма степен бе инерция от предходни години. Инфлацията през миналата година също помогна за увеличение на оборотите, коментират за Money.bg от бранша.

Онлайн супермаркетите

"Очакванията ми са, че този ръст ще бъде значително по-нисък през 2023, както заради възможната рецесия, така и заради успокояващата се инфлация и едновременно с това затегната покупателна сила.

Самата инфлация доведе и до ръст на разходите за доставка, което несъмнено под една или друга форма се отразява в крайната цена към клиента, което вероятно ще е допълнителен тласък в забавянето на растежа на онлайн търговията", заяви Иво Апостолов - финансов директор на "Уеб Медия Груп" АД, която е собственик на Shop.gladen.bg.

Снимка 486945

Източник: iStock

Най-големите играчи на пазара ще продължат да растат с двуцифрови темпове поради мащаба си и възможностите за оптимизация

В началото на тази година онлайн супермаркетът Shop.gladen.bg, който разполага с над 15 000 артикула, които осигуряват разнообразен избор за всеки вкус, отчита ръст спрямо първите месеци на 2022 година, но темповете не са големи - определено има забавяне в растежа.

За това влияние оказват както приключилата пандемия, така и инфлацията. Клиентите си правят много повече сметката, когато пазаруват днес, спрямо преди една година.

Онлайн супермаркетът Shop.gladen.bg пуска безплатна доставка за редовните си клиенти

Онлайн супермаркетът Shop.gladen.bg пуска безплатна доставка за редовните си клиенти

Магазинът идва при теб за без пари

След бума на онлайн хранителни магазини в България през пандемичната 2020-а и 2021 година, на българския пазар вече не се забелязват нови играчи, а сме свидетели по-скоро на опити за консолидация. Примерът: Gastronom придоби Supermag.

"Определено през 2023 година не очаквам нови изцяло онлайн участници на пазара, единствено е възможно някоя от съществуващите физически вериги да реши да навлезе в този сегмент, но надали ще им бъде лесно", подчертава Иво Апостолов.

Снимка 468915

Източник: БГНЕС

Онлайн аптеките

През януари 2023 година стартира обновената онлайн аптека на здравния портал Puls.bg - apteka.puls.bg. През януари тук се наблюдаваше традиционното засилено търсене на продукти против грип и настинка. Ръст в продажбите има и при продуктите, класифицирани като "медицинска козметика", както и при хранителните добавки, особено на тези свързани с имунната система.

"Широката продуктова гама и изгодните цени са водещи за клиентите, но от изключително значение за тях е и цената и скоростта на доставките. Нарастването на цените на горивата в глобален мащаб и съпътстващата инфлация в цените на куриерските услуги е предизвикателство, както за целия пазар, така и за нас", коментира за Money.bg Леа Бакалова - мениджър "Бизнес развитие" на Apteka.puls.bg.

Поради тази причина от онлайн аптеката работят в посока да предложат на клиентите собствена доставка, която на първо време да е за територията на град София.

"Нашата цел е да помогнем на хората да бъдат здрави всеки ден и целта ни е да го постигнем по най- удобния, бърз и евтин начин за клиентите ни", казва Бакалова.

Новият модел за онлайн търговия, който увеличава значително броят и големината на поръчките

Новият модел за онлайн търговия, който увеличава значително броят и големината на поръчките

Изцяло българската компания следва примера на лидери в сегмента

Голямо предизвикателство пред сектора остава търговията с продукти, изискващи рецепта. Според регулаторите в България те не могат да се продават онлайн, но от бранша се надяват, че дигитализацията в здравеопазването ще позволи в близко бъдеще закупуването онлайн и на тези лекарствени средства.

Това ще улесни най-вече възрастните хора в по-малките населени места, за които набавянето на подобни медикаменти представлява трудност на този етап.

Снимка 479010

Кои стоки са сред най-предпочитаните за закупуване онлайн от българите?

"Доколкото оперираме в сферата най-вече на хранителните и други бързооборотни стоки, мога да коментирам тях. Традиционно плодове, зеленчуци, месо, риба и млечни продукти съставляват над 50% от кошницата на българина. Сред останалите популярни категории са перилни препрати, битова химия и други стоки за дома", споделя ни Иво Апостолов - финансов директор на "Уеб Медия Груп" АД, която е собственик на Shop.gladen.bg.

В началото на 2023 година най-голям ръст се наблюдава при растителните продукти, които заместват традиционно животински такива. Например ядкови напитки, които са заместител на млякото. Нараства потреблението и на специализирани продукти, например безлактозни и безглутенови продукти.

Според представителите на онлайн търговията увеличението в цените на почти всички стоки вероятно води до по-бавен ръст в обемите на продаваните био продукти, защото клиентите се ориентират към по-евтините традиционни такива.

Предимства на онлайн поръчките

Предимствата на онлайн поръчките са най-вече спестеното време, а често и пари, категорични са от бранша. Във физическите магазини често клиентите правят емоционални и спонтанни покупки на стоки, докато в онлайн супермаркета, това е по-рядко.

Основното предимство обаче си остава възможността поръчката да дойде в определен часови интервал, с което клиентите имат предвидимост за техните покупки и не се налага да ги пренасят сами.

Снимка 606064

Източник: iStock

Как е позициониран онлайн пазарът на хранителни стоки у нас на фона на този в останалата част от Европа?

Интересни са тенденциите в Западна Европа в доставката на хранителни стоки. Определено моделът за почти незабавна доставка на хранителни стоки от така наречените "тъмни магазини" удря на камък. Сметката просто не излиза, а при техния модел растежът идва с огромен ръст на капиталовите и оперативни разходи.

Gorillas, които бяха лидери в този сегмент в Германия се продадоха на турския си конкурент Getir, като сделката дори не включваше плащания с пари, а единствено с акции на Getir. Много от конкурентите в този сегмент се сляха, за да спестят разходи, но въпреки това не изглежда към днешна дата този модел за ултра бърза доставка да е устойчив.

Гигантът REWE придоби дял в най-големия конкурент на Gorillas - Flink и вероятно е въпрос на време целия бизнес сегмент да бъде пряко свързан с вериги физически супермаркети.

"Що се отнася до традиционния бизнес модел за доставка на хранителни стоки, в който и ние оперираме, в Западна Европа по-скоро вече не се наблюдават нови играчи. Тоест пазарът стига едно ниво на засищане, в което вероятно настоящите играчи ще растат, но по-бавно и вероятно това прави този бизнес не особено привлекателен за нови играчи", допълва Иво Апостолов.

Основните проблеми в онлайн търговията в България

Основните проблеми са свързани с нелоялни участници на пазара, тоест търговци продаващи на сиво, търговци продаващи фалшиви продукти и всякакви подобни порочни схеми. Добрата новина е, че в сегмента с хранителни стоки, който е по-сложен от други типове продукти, подобни участници няма.

Другите проблеми са едни и същи от години, а именно сравнително високи цени на куриерските услуги и разбира се плащанията с наложен платеж.

За жалост, макар онлайн плащанията да растат, те все още са твърде малък дял от цялата онлайн търговия, коментират експертите от бранша.

Вълната от върнати пратки, която създава главоболия на онлайн търговците

Вълната от върнати пратки, която създава главоболия на онлайн търговците

Повече търговци на дребно таксуват потребителите за услугата, за да се справят с високите разходи