Това е един от най-динамичните сектори на българската икономика. След удвояването на обемите в периода 2020-2023 г., през 2024 г. онлайн продажбите директно към клиента (B2C) достигнаха около 2,4 млрд. евро, а очакването на бранша е постепенно електронната търговия между фирмите (B2B) да надхвърли потребителския бизнес.
Онлайн магазините у нас стават все по-важен играч в търговията, но сега им предстои най-голямата промяна от появата на този вид дейност у нас насам - въвеждането на еврото. То е свързано с немалка подготовка, в която участие имат много страни - собственици, технически лица, банки, оператори на платежни системи и други.
Месеците до 1 януари не са чак толкова много и някои търговци може да се окажат в невъзможност да приемат онлайн поръчки - поне временно.
Да припомним основното
Големите онлайн платформи за търговия имат съответните по мащаб правни и технически екипи, които им позволяват бързо да се адаптират към промените, но със сигурност има собственици на малки електронни магазини, които даже нямат пълната информация за това, което предстои.
Председателят на Управителния съвет на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) Жанет Найденова припомня пред Money.bg най-важното:
- Преминаването към еврото ще се случи по фиксирания и в момента курс от 1,95583 лева за евро;
- В период, който започва месец след влизането в сила на решението за приемане на еврото и завършва 12 месеца след самото приемане, онлайн магазините са задължени да обявяват цените на продуктите и услугите едновременно в лева и евро;
- Преди въвеждането на еврото (което се очаква да стане на 1 януари) основната валута е българският лев, но на датата на влизането в еврозоната онлайн магазинът трябва да се превключи в евро с допълнителна валута лев за следващите 12 месеца.
Звучи като нещо логично, което относително бързо, лесно и безболезнено може да се случи, но, за да няма смущаване на дейността всъщност има редица важни стъпки.
Как да подготвим е-магазина си за еврото
Предизвикателствата пред онлайн търговците са в няколко посоки, посочва Найденова.
На първо място, трябва да се обновят използваните CMS/ERP/e-commerce платформи. Може да се наложи промяна в договорите с доставчици на разплащателни услуги. Счетоводният софтуер може също да се нуждае от актуализация. "Преминаването към еврото може да изисква инвестиции в обновяване на софтуера и/или нов софтуер, дизайн, консултации и обучение. За малки екипи това означава инвестиция на допълнително време, което отнема от фокуса върху продажбите", подчертава председателят на БЕА.
И всичко това трябва да се случва на фона на следене на срокове, спазване на законови изисквания и непрекъсната комуникация с клиентите, които неизбежно ще имат своите притеснения.
Казуси са възможни например с рекламациите - как ще се процедира с продукт, закупен в лева, който е върнат и трябва да се възстановява сумата в евро. По думите на Надейнова тогава също се прилага курсът от 1,95583 лева за евро и закръгляне до втория знак,
Ключово за всеки един онлайн магазин е как обработва плащанията си. Много голям процент от тях в момента преминава през инфраструктурата на "Борика". Компанията има опит с виртуалните POS терминали в евро и предстоящата промяна не е "изцяло нов процес" , подчертава пред Money.bg ръководителят на отдел "Електронна търговия" Боян Дамянов.
Въпреки това, подготовката трябва да започне навреме: "С цел гарантиране на плавна и безпроблемна миграция към евро, "Борика" ще предостави възможност за извършване на тестове от страна на търговците. Препоръчваме те да се реализират възможно най-рано, много преди 01.01.2026 г.".
По думите му актуалните версии на софтуерните приставки (plug-ins) за различните платформи за електронна търговия няма да се нуждаят от обновяване след въвеждането на еврото, като предоставят различни опции за този процес.
"Стандартната процедура ще изисква минимални настройки, свързани с превключването от лева към евро", посочва Дамянов. Важно е обаче да посочим, че повечето електронни магазини използват допълнителни софтуерни разработки, така че тестовете определено ще са нужни.
Какво може да се обърка
"Има огромно значение мащабът на дадената платформа! По-големите онлайн магазини вече са готови с подготовката за въвеждането на еврото. Вижте например eMAG. Цените в платформата вече са визуализирани в лева и евро по правилото за конвертиране от лева в евро", отбелязва Жанет Найденова.
И е допълва: "За по-малките бизнеси това е твърде много работа за кратък период от време - особено, ако управляват бизнеса си сами или с малък екип". Говорим за период с двойно водене на отчетност, промени в документи, интеграция на нови валутни стойности в системите за поръчки и рискове от некоректно изчислени цени и грешки във фактури, касови бележки и отчети.
Има и фактори извън онлайн търговците. На дискусия за търговията на дребно основателят на онлайн търговеца на IT продукти и услуги Ardes Димитър Димитров заяви, че очаква около 30% от фирмите да не бъдат готови навреме даже с двойното означение на цените. По думите му големият проблем е в ограничения брой фирми и специалисти, които поддържат софтуера и касовите апарати. Това засяга и e-commerce сектора.
Председателят на БЕА не изключва даже възможността някои търговци с физически магазини да спрат да обработват онлайн поръчки: "Притесненията са, че отново, както с всеки закон и наредба, няма конкретика и трябва да се интерпретира от институциите и от бизнеса. При неясни или променящи се указания (напр. срок за двойно обозначаване, начини на архивиране и др.), търговците може да предпочетат да "изчакат", докато всичко се изясни".
Все пак обаче тя очаква това да е краткосрочна мярка, защото "онлайн търговията е твърде важен канал, за да не работи дълго".
Дали и как ще се отрази факторът "Евро" на динамично растящия до момента български e-commerce сектор - явно ще знаем с по-голяма яснота най-рано към средата на следващата година.