Акциите на лидера в областта на електромобилите Tesla претърпяха сериозни разпродажби през последните няколко седмици по причини, свързани както с компанията, така и със случващото се на финансовите пазари. Но друг фактор ги тласна надолу в края на миналата седмица.
Акциите на Tesla паднаха с 1,7% до $215,49, докато S&P 500 остана без промяна, а Nasdaq Composite се понижи с 0,2%.
Загубата отбеляза шестия пореден спад за акциите на Tesla и 13-ия за последните 14 търговски сесии. Пазарът заслужава част от вината за лошото представяне на водещият производител на електрически автомобили. В началото на търговията в петък Nasdaq падна с около 7% за месеца, а акциите на Tesla обикновено са по-волатилни от индекса.
Източник: GettyImages
Покачват се по-бързо, когато нещата са добри, и падат повече, когато условията се влошат. Илон Мъск също заслужава част от вината. По време на конферентния разговор за приходите на Tesla за второто тримесечие през юли Мъск повтори позицията си, че растежът на обема на продажбите е по-важен от ценообразуването за Tesla.
Това породи страхове от нови намаления на цените и ерозия на маржа на печалбата. След като намали цените агресивно в началото на 2023 г., Tesla отчете маржове на оперативна печалба от малко над 10% през първата половина на 2023 г., спад от около 17% през първата половина на 2022 г.
"За тези, които упорито се придържат към идеята, че намаленията на цените на Tesla са някак си добри за оценката на Tesla, погледнете акциите на Tesla спрямо конкуренти от конференцията на Tesla на 19 юли", написа в туит миналият четвъртък Гари Блек, съосновател на Future Fund Active ETF (FFND).
Акциите на Tesla паднаха с приблизително 25% оттогава. Други големи технологични акции са намалели с около 3% средно за същия период. Акциите на General Motors (GM), Ford Motor (F) и Stellantis (STLA) са паднали средно с около 12%. Събитията в Китай изглежда стоят зад спада на Tesla.
Китайската компания за недвижими имоти China Evergrande подаде молба за защита от банкрут в САЩ в четвъртък, изпращайки китайските борсови индекси надолу. Shanghai Composite се понижи с 1%, докато Hang SengHSI в Хонконг падна с 2,1%.
Силата на китайската икономика е от значение, защото Китай е най-големият пазар в света за нови автомобили и нови електромобили. Tesla е вторият по големина производител на електромобили в Китай след BYD. Акциите на BYD паднаха с 3,8% в задграничната търговия в петък.
Междувременно, на 17-ти август Tesla Inc. направи своя втори кръг от намаления на цените в Китай за седмица, което допълнително подклажда опасенията, че производителят на автомобили подновява ценова война, пише "Блумбърг".
Компанията намали цената на седаните Model S и спортните автомобили Model X в наличността с до 70 000 юана ($9 600) до съответно 754 900 юана и 836 000 юана, според изявление, публикувано в официалния й акаунт в WeChat в сряда.
Този ход идва само два дни, след като Tesla намали с 14 000 юана версиите Long Range и Performance на SUV Model Y и удължи застрахователната субсидия за базовата версия на седана Model 3, запазвайки предимството до края на следващия месец.
Съкращенията могат допълнително да ускорят ценовата война на най-големия автомобилен пазар в света и да окажат натиск върху производителите на първокласни автомобили като BMW AG и Mercedes-Benz Group AG да последват примера им.
В допълнение към отстъпките, други стимули, включително безплатни кредити за бързо зареждане и изпитания на подобрената система за автопилот на Tesla за препоръки, остават в сила.
Доставките на Tesla от завода в Китай се сринаха с 31% през юли до най-ниското ниво тази година. Автомобилният производител обяви миналия месец, че световното производство ще спадне през третото тримесечие поради престой за фабрични надстройки, без да предлага конкретни подробности.
Очаква се скоро да започне производството на обновена версия на седана Model 3.
Мъск каза миналия месец, че Tesla ще трябва да продължи да намалява цените, ако лихвените проценти продължат да растат. Няколко кръга на отстъпки вече се отразиха върху маржа на брутната печалба на автомобилната индустрия, който падна до четиригодишно дъно през второто тримесечие.
Ако има добри новини за инвеститорите след спада, това е, че акциите на Tesla се доближават до известна техническа поддръжка. След пробиването на 240 долара за акция "зоната между върховете от февруари и март ще бъде следващата потенциална спирачна точка", казва техническият анализатор на фондовия пазар и основател на CappThesis Франк Капелери, цитиран от финансовото издание Barrons.
Това, според него, са нивата от $208 до $218 на акция. "Следващата подкрепа...е около $200 въз основа на 50% корекция на възходящия тренд от началото на годината", казва основателят на Fairlead Strategies и пазарен техник Кейти Стоктън.
Подкрепата "е допълнително подсилена от 200-дневната пълзяща средна, която е близо $197 и нараства постепенно." Капелери и Стоктън не правят фундаментални призиви за акциите на Tesla. Те използват борсови диаграми, за да добият представа къде ще се развият нещата в краткосрочен и средносрочен план.
Графиките могат да разкажат на инвеститорите много за това къде инвеститорите са купували и продавали акции в миналото и кога твърде много добри или лоши новини са отразени в цените на акциите. Подкрепата на Капелери е точно там, където се търгуват акциите на Tesla. Ако той е прав, акциите на Tesla нямат още много накъде да падат.
Инвеститорите е добре да имат предвид, че големите колебания в цените на акциите на водещия производител на електрически автомобили, не са рядкост. Беше едва юни, когато книжата на компанията регистрираха друга рекордна серия - но този път положителна.
Акциите на Tesla регистрираха на 13-ти юни рекорден по продължителност ръст за 12-та поредна сесия, подсилени от оптимизма относно данъчните кредити, мрежата за зареждане и Cybertruck. Загрижеността за безопасността и намаляването на цените не му попречиха тогава.
Няколко неща повишиха акциите в този момент. Tesla се съгласи да позволи на шофьорите на EV на General Motors да се включат в мрежата за зареждане на компанията, след подобна сделка с Ford Motor. Това ще направи мрежата на Tesla де факто стандарт за САЩ и ще донесе допълнителни приходи.
А очакванията за обемите на продажбите на Cybertruck повишиха настроенията на инвеститорите, след като Electrek съобщи, че Tesla се готви да прави около 375 000 годишно. Прогнозите на Wall Street сочеха годишни продажби от 250 000 камиона или по-малко.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на Tesla на финансовите пазари.