Когато Остин Ръсел е едва 17-годишен основава компанията си за производство на лазерни сензори Luminar Technologies. Продуктите са предназначени да се използват в самоуправляващите се автомобили.

Сега Ръсел е на 28 години и е най-младият милиардер в света, който сам е спечелил богатството си, според Forbes, а неговата компания Luminar се конкурира с големи играчи като Tesla и Waymo на Alphabet.

Ръсел има богатство на стойност 1,6 милиарда долара, а неговата технологична компания, която стана публична през 2020 г., в момента има пазарна капитализация от 2,59 милиарда долара. Luminar отчете 40,7 милиона долара приходи през 2022 г. и има партньорства с компании като Mercedes-Benz и Volvo.

Компанията не стартира на практика, докато Ръсел не напусна Станфордския университет през 2012 г., когато е на 18 години. Той кандидатства и печели стипендия Thiel Fellowship, която плаща на студентите 100 000 долара, за да се съсредоточат върху своите стартиращи компании.

Да станеш милиардер за един ден: Том Форд, който гради бизнеса си 17 години и го продаде  за $2,8 милиарда

Да станеш милиардер за един ден: Том Форд, който гради бизнеса си 17 години и го продаде за $2,8 милиарда

Според изчисления на Forbes 61-годишният Форд ще получи около 1,1 милиарда долара

"Когато бях в ранни тийнейджърски години, преустроих гаража на родителите си в лаборатория за оптика и електроника... Видях възможности да създавам нови видове оптични системи", споделя той пред CNBC Make it.

Дори и без стипендията, Ръсел е убеден, че пак би напуснал следването, за да създаде Luminar: "Това така или иначе щеше да се случи."

Как работят лазерни сензори на Luminar за самоуправляващи се автомобили

Luminar използва способи, които генерират 3-D карта на заобикалящата среда, когато сме в кола. След като колата може да "открие" близки обекти, тя на теория може да избегне удар с предметите.

Технологията има за цел да помогне на автомобилите автоматично да спират при неочаквани ситуации, като излизане на пешеходци на улицата или безопасно да избягват други превозни средства, които се движат по техните ленти, но не и да заменят изцяло шофьорите.

Tesla на Илон Мъск също се стреми да популяризира самоуправляващите се автомобили, но подходът на Мъск към технологията е напълно различен. За разлика от други компании, които се стремят да направят автономното шофиране безопасно, единствено Tesla използва технология "само зрение", според експерт по изкуствен интелект на име Марио Хергер.

Това означава "използване само на камери", които са осем, казва Хергер: те картографират околната среда на автомобила "до 250 метра обхват".

"Автопилотът" на Tesla е "участвал" в 736 катастрофи в САЩ, най-малко 17 фатални инцидента и пет сериозни наранявания от 2019 г. насам.

Френски милиардер и основател на известна марка вина получи данъчна "сметка" за $416 милиона

Френски милиардер и основател на известна марка вина получи данъчна "сметка" за $416 милиона

Според съда той умишлено е крил самоличността си в продължение на десетилетия

Ръсел смята, че може да се справи по-добре с това. Камерите могат да бъдат полезни "за определени случаи на употреба", но Luminar иска да направи "огромна стъпка напред". "Това е истинско 3D възприятие, за разлика от 2D възприятие, където се опитвате да отгатнете къде са нещата", казва той.

Сензорите на Luminar в момента струват между 500 и 1000 долара за брой, добавя Ръсел. Той смята, че масовото производство може да намали тези цени 100 долара за сензор.