61-годишният моден дизайнер се присъединява към класацията на милиардерите 17 години след основаването на едноименната си модна марка. Това се случи благодарение на сделка, която оценява компанията му на 2,8 милиарда долара.
Споразумението с американския гигант Estée Lauder изглежда е превърнало основателя на Tom Ford в милиардер. Козметичният гигант обяви, че купува модната марка за 2,3 милиарда долара и 300 милиона долара отложени плащания, които ще бъдат изплатени от юли 2025 г. Сделката оценява компанията на 2,8 милиарда долара, включително 250-те долара милиона Estée Lauder ще получи от Marcolin, италианската марка очила, която държи лиценза за линията очила на Tom Ford.
Според изчисления на Forbes 61-годишният Форд ще получи около 1,1 милиарда долара от продажбата, след приспадане на прогнозните данъци. Очаква се транзакцията да приключи през първата половина на 2023 г.
Форд притежава 64% от компанията според документация от 2013 г. и изглежда не е продал никакъв дял оттогава. Той има и няколко имоти, включително един в Холмби Хилс в Лос Анджелис и друг в Ню Йорк, които струват общо 65 милиона долара. Като цяло състоянието на Форд сега е около около 1,2 милиарда долара.
Но основателят на модната марка не е единственият, който е спечелил от продажбата. Италианският търговец на луксозни стоки Zegna притежаваше 15% дял в компанията на стойност около 345 милиона долара. Дългогодишният бизнес партньор на Форд Доменико Де Соле държеше малко над 11% от компанията, която сега се оценява на 259 милиона долара. Португалската Grupo Americo Amorim притежаваше останалите 10%, сега на стойност 230 милиона долара.
Tom Ford отчете печалба от 96 милиона долара от продажби от 1,7 милиарда долара през 2021 г. Марката държи 98 магазина в няколко пазара, сред тях Китай, Италия, Япония, Русия, Швейцария и ОАЕ.
Основателят на компанията ще остане на позиция като "креативен визионер" до края на 2023 г. "Щастлив съм от придобиването от The Estée Lauder Companies. Това е е идеалният дом за марката", каза основателят на Tom Ford.
Форд е роден в Остин, Тексас, през 1961 г., но се мести в Ню Йорк, за да учи история на изкуството в Нюйоркския университет. След това се прехвърля в училището по дизайн Parsons, изучавайки архитектура в университетските кампуси в Ню Йорк и Париж. Смята се, че интересът му към модата е започнал, когато е напуснал колежа за една година, за да работи в пресофиса на френската луксозна модна къща Chloé в Париж. След дипломирането работи за дизайнера на спортно облекло Кати Хардуик.
Първият му голям пробив е през 1990 г., когато се премества в Милано, за да работи като дизайнер на дамско облекло за Gucci. Той бързо става директор по дизайна през 1992 г. и креативен директор на марката през 1994 г. В Gucci той се запознава с настоящия си бизнес партньор Доменико Де Соле, тогава главен изпълнителен директор на компанията. През 1995 г. двамата правят всичко възможно Gucci да стане публична на фондовите борси в Амстердам и Ню Йорк. От 1994 г., когато Форд става творчески директор на Gucci - до 2003 г. продажбите на Gucci нарастват с почти 1200% до близо 3 милиарда долара.
През март 2005 г. Форд започва да създава своя собствена марка. Първият голям магазин отворя врати в Ню Йорк през 2007 г., същата година той продава 25% дял от марката на Grupo Amorim за неразкрита сума.
Източник: iStock
Tom Ford, Las Vegas
Форд инвестира в изкуство и недвижими имоти: през 2010 г. той продава автопортрет на Анди Уорхол за 32,6 милиона долара. Той притежаваше ранчото Cerro Pelon в Ню Мексико, което служи като място за заснемане на филми, включително Thor, но го продаде през януари 2021 г., а сумата остава неясна. Два месеца по-късно той продаде и четириетажна къща - викторианско имение в луксозния лондонски квартал Челси за 17 милиона долара.