Само преди няколко години компании като Beyond Meat и Impossible Foods бяха в авангарда на революция в храненето - техните продукти предлагаха вкус, който хем е възможно най-близък до този на месото, хем бяха с растителен произход. От гастрономическа, морална и екологична гледна точка - печеливша позиция. Сега обаче най-големите имена при алтернативите на месото са в състояние на свободно падане.

По информация на Bloomberg Impossible Foods планират да съкратят около 20% от служителите си. Същото вече направиха в Beyond Meat. Причината и на двете места е сходна - срив в продажбите. За Impossible спадът е с над една пета на годишна база. Акциите на Beyond Meat са загубили 67% от своята стойност за 12 месеца.

Възход...

И двете компании предлагаха първо хамбургери с растителен протеин, като даже веригата Burger King започна да предлага алтернативен бургер. По-късно се появиха и алтернативи на пилешките хапки и наденичките.

Beyond Meat, която дебютира на "Уолстрийт" през май, а акциите ѝ поскъпнаха с 570%

Непознатата компания, която дебютира на "Уолстрийт" през май, а акциите ѝ поскъпнаха с 570%

Някои анализатори обаче смятат, че ценните книжа на производителя са надценени

Beyond Meat и Impossible Foods бяха оценени от инвеститорите на стотици милиони долари (Beyond Meat даже мина границата от $1 млрд.), като продуктите им печелеха потребителите не само с вкуса си, но и с каузата за по-екологично и етично произведени храни - все пак животновъдството е сред секторите с най-голям въглероден отпечатък.

През 2017-2018 г. компаниите бяха на щандовете на хиляди магазини по целия свят. Избухването на пандемията от коронавирус доведе до пика в търсенето на алтернативи на месото - в периода март-април 2020 г. продажбите бяха три пъти по-високи от тези за същия период година по-рано.

...и падение

Алтернативните бургери и хапки вече не са на мода - това е ясно от данните за продажбите. Това се дължи и на някои проблеми, които така и не бяха разрешени от производителите. Вкусът и структурата, например, идват на цената на аромата, който заради самата производствена технология е, най-общо казано, доста по-различен в сравнение с оригинала.

Има и дебати на чисто медицинско равнище за хранителната стойност на бургерите без месо, като и до наши дни няма консенсус сред експертите.

Световният лидер при производството на растително месо Beyond Meat с нарастващи загуби

Най-големият производител на растително месо в света с нарастващи загуби

От началото на тази година, пазарната капитализацията на компанията се е свила с 25%

Не помага и фактът, че Beyond и Impossible така и не постигнаха изравняване на цените на техните храни с тези от животински произход. Така алтернативите остават нишови и в крайна сметка скъпи продукти. Това определено не помага в сегашната икономическа ситуация, когато цените на всички основни хранителни продукти са много високи и потребителите обмислят значително повече всяка своя покупка.

Така пионерите на веган "месото" са изправени пред сериозни предизвикателства на пазара. Axios отбеляза в свой материал, че вече се вижда работата на нови стартъпи, които работят по нови и различни технологии за създаване на продукти с растителен протеин. Освен това, отглежданото в лаборатория синтетично месо вече е доста по-близо до комерсиална реализация.

При всяко положение, за потребителите ще има все повече варианти да консумират любимите си храни без това да е свързано с избиването на животни. Просто изглежда все по-вероятно от щандовете в магазина да изчезнат двете марки, които създадоха този глобален пазар.