През последните няколко години пазарите на литий буквално експлодираха, тъй като стремежът към електрификация нарасна. Производители на електромобили като Tesla се борят да осигурят доставки на фона на бързия растеж на електрическите коли и ограничените доставки на литий, изпращайки цените на литиевия карбонат повече от шест пъти.

Но както гласи старата поговорка на стоковите пазари, лекарството за високите цени са високите цени, или казано на по-обикновен език - това, което върви нагоре, трябва да падне.

Цените на лития се сринаха грандиозно през последните четири месеца, разбивайки на пух и прах години на печалби, пише сайтът OilPrice. След като достигнаха исторически връх от $86 170 за тон през ноември 2022 година, цените на литиевия карбонат в Китай паднаха до 13-месечно дъно от $52 500  за тон през март 2023 година.

Това е близо 40% корекция, която слага край на най-голямото рали на лития историята досега.

Причините за ценовия срив

Рядкото забавяне на търсенето на електромобили на основния китайски пазар изненада пазарите. Според Китайската асоциация на пътническите автомобили (CPCA) продажбите на нови електрически превозни средства, включително електромобили с чиста батерия и plug-in хибриди, са паднали с 6,3% през януари. Това е доста рязък контраст с ръста от 90% през 2022 година.

В Китай се заражда напрежение около добива на литий. Това може да разтърси световните пазари на метала

В Китай се заражда напрежение около добива на литий. Това може да разтърси световните пазари на метала

Разследват се компании заподозрени в добив на литий без валидни разрешителни

"Продажбите на нови електрически автомобили през януари не отговориха на нашите очаквания, с рядък годишен спад в продажбите за един месец", заяви Цуи Донгшу - генерален секретар на CPCA.

Освен това Пекин вече не предлага субсидии на купувачите на електромобили, слагайки край на 13-годишното предлагане на субсидии от правителството на купувачите за постигане на ценови паритет с автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Новината, че китайският CATL - най-големият в света производител на литиево-йонни батерии за електромобили, е започнал да предлага отстъпки за своите батерии, също не се хареса на пазарите.

Преди около две седмици Reuters съобщи, че CATL е започнала да предлага отстъпки на някои китайски производители на автомобили, които доставя, което включва предположение, че цените на литиевия карбонат ще паднат наполовина.

CATL, която има сред клиентите си Tesla, NIO и Volkswagen, предлага целеви отстъпки.

Но това, което наистина изплаши пазарите беше притокът на свежо предлагане на литий от страна на Китай, Австралия и Чили, като това вероятно ще намали цените още повече.

"Доставките идват по-бързо, отколкото можете да мигнете. Търсенето остава силно, но цените са неустойчиви от известно време", коментира анализаторът от Ord Minnett Дилън Кели пред Mining.com.

Дългосрочна перспектива

Лошата новина за лития е, че неговата разпродажба може да стане много по-лоша. Норвежкият енергиен анализатор и консултантска компания Rystad Energy прогнозира, че глобалният пазарен дефицит на литий ще се свие от 76 000 тона еквивалент на литиев карбонат (LCE) през 2022 година до около 20 000 до 30 000 тона LCE през 2023-а.

Goldman Sachs прогнозира, че доставките на литиев карбонат ще нарастват бързо - с 33% годишно, изпреварвайки търсенето, което ще расте само с 25% годишно.

В Иран откриха първо находище на литий - и то е 4-то по големина в света

В страна подкрепяща Русия откриха първо находище на литий - и то е 4-то по големина в света

Възможно е в района да има и други ценни метали

Несъответствието между двете пазарни сили ще намали още повече цените на литиевия карбонат, като се очаква те да паднат до $34 000 за тон през следващите 12 месеца, от около $53 000 за тон в момента. Това ще доведе до спад от още 36%.

Снимка 580798

Източник: Bloomberg

Много анализатори все пак очакват забавянето на пазарите на литий и на електромобилите да бъде временно.

"Търсенето все още е стабилно, но производителите на батерии и електромобили в момента изчерпват запасите, вместо да правят нови поръчки. Пониженото спот търсене следователно натежава върху настроенията и натиска цените", казва Сюзън Зоу - вицепрезидент на Rystad Energy.

Междувременно литиевият гигант Albemarle Corp. приписва по-ниските продажби на автомобили в Китай на временна слабост, но прогнозира, че китайският пазар на електрически автомобили все пак ще се разшири със и то с едни здрави 40% тази година.

Разходите за батерии са най-скъпият компонент в EV и по-ниските цени на литиевия карбонат вероятно ще облекчат големия натиск върху разходите върху автомобилни производители като Tesla. Миналата година E Source изчисли, че цените на батерийните клетки ще скочат с 22% от 2023-а до 2026 година, достигайки връх от $138 за киловатчас.

Китай слага ръка върху най-големите резерви на литий в света със споразумение за $1 милиард

Китай слага ръка върху най-големите резерви на литий в света със споразумение за $1 милиард

Той ще се използва най-вече за производство на батерии и за производство на електромобили