Американският ИТ гигант Amazon остава най-скъпата марка в света, според годишния доклад на Top 100 на най-ценните глобални марки на BrandZ. Стойността на бранда се е увеличила с 64% през последната година до 683,85 млрд. долара.

Apple отново зае второто място в класацията тази година ($ 612 милиарда, увеличение от 74%).

Google се изкачи на трета позиция, стойността на марката му се увеличи с 42% и достигна $ 458 милиарда. В резултат на това Microsoft падна на четвърто място (увеличение от 26%, до $ 410,27 млрд.).

На следващо място е китайският интернет гигант Tencent, който се е изкачил с две стъпки спрямо миналата година. Стойността на неговата марка, която включва също QQ, WeChat, WeChat Pay, WeSing и други услуги на компанията , се е увеличила с 60% до 240,93 млрд. долара.

Брандът Facebook също се издигна с две места в класацията, като през годината цената му се повиши с 54% - до 226,74 млрд. долара.

Съответно на седмата и осмата позиция се класират Alibaba (ръст с 29%, до 129,9 млрд. долара) и Visa (с 2%, до 191,285 млрд. долара).

В топ 10 попаднаха още McDonald's (с 20% до 154,92 млрд. долара) и Mastercard (с 4% до 112,88 млрд. долара).

Най-бързо растящата е марката Tesla, чиято стойност скочи с 275% през годината - до 43 млрд. долара , като заема 47-а позиция.

Освен това показателите на редица китайски компании са се удвоили: флагманът на индустрията за алкохолни напитки в страната Moutai (до 109 млрд. долара, 11-то място), интернет компанията Meituan (до 52 млрд. долара, 34-то място), TikTok (до 44 млрд. долара, 45-то място) и платформата за търговия Pinduoduo (до 22 млрд. долара, 81-во място).

13 нови компании бяха включени в класацията тази година, включително Nvidia (веднага на 12-то място с показател 105 милиарда долара), Zoom (52-ро място, 37 милиарда долара), Advanced Micro Devices (57-мо място, 33 милиарда долара) и Spotify ( 99-то място, 19 милиарда долара).

Общата стойност на сто марки в класацията за годината се увеличи с 42% и надхвърли рекордните за рейтинга 7 трилиона долара.

Рейтингът на най-скъпите марки в света, Brandz Top 100, се съставя от агенция Kantar от 2006 г. насам. При изготвянето му се вземат предвид финансовите показатели на фирмите и отзивите на потребителите.