За компаниите в сектора за услуги в Япония става все по-трудно да наемат и задържат работна ръка. За да решат проблема, те предприемат все по-необичайни ходове, разказва Reuters.

Част от мерките включват привличането на домакини и пенсионери, подобряване на условията на труд на част от персонала дори с цената на поскъпването на услугите или намаляване на броя услуги, които компанията предлага, както и намаляване на работното време.

През август т.г. процентът на безработни в Япония достигнах 23-годишно дъно от 2.8 пункта. Причините затова включват подобряването на икономиката, както и намаляването на броя на японците в трудоспособна възраст.

Така вчера изследване на Bank of Japan показа, че броят на компаниите, които се оплакват от недостиг на работна ръка, е толкова висок, колкото не е бил от 1992 г.

Недостигът може да повлияе на скоростта на икономическо развитие и изобщо да прекрати бизнеси. Така например в Sun Mall в Чиба, източно от Токио, липсата на служители доведе до откази на наематели и затворени магазини, след като компаниите не са успяли да заменят ключови работници. Нов спа център също няма да отвори врати навреме заради липсата на персонал.

Странната причина, заради която раждаемостта в Япония намалява

Странната причина, заради която раждаемостта в Япония намалява

Страната на изгряващото слънце има сериозен проблем

Заради това компаниите търсят персонал на нови места. Веригата за бързо хранене McDonald"s следва стъпките на веригата магазини Family Mart и започва да търси домакини за част от позициите на непълен работен ден. Теоритично, това би трябвало да разреши част от проблема. Над половината от домакините с деца биха искали да работят, но не могат да намерят подходяща позиция. Те търсят и по-кратък работен ден, за да успяват да комбинират домакинските си задължения.

Множество компании не предприемат една очевидна стъпка - увеличаването на заплатите, тъй като не могат да прехвърлят разходите на потребителите, които са свикнали на две десетилетия ниски цени.

Някои от тях все пак предприемат рискования ход. Веригата ресторанти Torikizoku Co. този месец повиши цените с 6.4% - за първи път от 28 години. Доставчикът Yamoto Holdings пък увеличи цената за доставка до дома с около 15% - първото увеличение от почти три десетилетия.