Най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа - Lidl (част от германската Schwarz Gruppe), навърши 14 години дейност в България на 25 ноември. Обобщено представяне на постигнатото за този период направи по време на специално събитие в София главният изпълнителен директор на "Лидл България", Милена Драгийска. Тя подчерта, че работата на веригата в България има социално-икономически, а не само икономически ефект.
Според изнесените данни за 2023 г. от ръководителя на "Лидл България", общият икономически принос от дейността на "Лидл България" е 2,68 млрд. лв., което е ръст от близо 67% спрямо 2021 г. От посочената сума, прекият икономически ефект се изчислява на почти 1,5 млрд. лева. Компанията към миналата година има общо 134 магазина в 58 градове в страната, както и две логистични бази с площ по 53 хил. кв. метра. За "Лидл България" работят общо малко над 4000 служители. Преките данъци, които плаща компанията в България, са общо около 50 млн. лева годишно.
Източник: Lidl България
По думите на Драгийска, веригата поддържа високо качество на предлаганите стоки, за да не се налага на клиентите да избират между качество и цена на стоките. Тя припомни, че продаваните в магазините на "Лидл" у нас плодове и зеленчуци, се проверяват за съдържание на пестициди, което показва и грижа за здравето на клиентите.
Но приносът на Lidl у нас не се изчерпва с посоченото, колкото и впечатляващо да е то. Компанията подкрепя различни каузи и организации в България чрез спонсорства и дарения. За периода 2022-2023 г., компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 социално значими инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията за обществото.
Източник: Lidl България
В тази връзка Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски" в PwC България посочи по време на събитието, че "оценката на тези дейности е много важна, защото ни показва, че зад числата на вложените средства, всъщност стои реална промяна в качеството на живот на хората. По-конкретно данните показват, че в резултат на различните дейности, които Lidl реализира, 137 869 души отчитат значително подобрение в своя живот, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна.
Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения - 362 049 души са придобили нови знания, благодарение на инициативите на компанията, а при 195 889 души има промяна в качеството на живот", отбеляза още Савин Дянков.
Източник: Lidl България
Приносът на Lidl към българската икономика проличава и от реализираните през миналата година български стоки на обща стойност 918 млн. лева, докато през 2021 г. те са били 620 млн. лева, каза от своя страна Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ). Направените инвестиции от "Лидл България" за миналата година възлизат на 250 млн. лева. Според него, данните за 2024 г. ще бъдат още по-високи. Средната заплата в компанията е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор "Търговия" в страната.
Кметът на Карнобат Георги Димитров - градът, където е открит най-новият магазин на "Лидл България" - разказа по време на събитието за положителните ефекти за хората от откриването на такъв магазин в малкия град, вкл. и повишаването на стандарта на живот там с този в големите общини.