Електронната търговия може на пръв поглед да не е на нивата от времената на локдауните, но даже след COVID-19 хората продължават да правят огромен процент от покупките си онлайн - особено когато става въпрос за скъпи артикули, които идват от чужбина. Това дава сериозен бизнес както на е-магазините, така и на компаниите, които им осигуряват трансграничната логистика.
На този пазар една от най-динамично развиващите се компании в региона е българска - русенската euShipments, която в рамките на половин година обяви второ международно придобиване. В нейната група сега влиза румънската Helpship.
От euShipments коментираха пред Money.bg, че, въпреки сложната икономическа ситуация по света и у нас, няма да променят стратегията си за експанзия и навлизане на нови пазари.
Контекст: euShipments е на пазара от 2012 г. Основният ѝ център е в Русе, но през 2022 г. компанията удвои капацитета си с нов собствен склад в Будапеща. Мрежата ѝ обхваща над 27 европейски държави и оперира с 12 фулфилмънт центъра на стратегически локации по целия континент.
През миналата година euShipments привлече инвестиция до 7,5 млн. евро от фонда BlackPeak Southeast Europe Growth Equity Fund. BlackPeak Capital е стратегически партньор на логистичната компания, която беше включена в списъка на FT за най-бързо развиващите се компании в Европа за 2023 г.
В началото на годината от euShipments обявиха придобиването на хърватския лидер в доставките от онлайн търговия Pick&Pack.
Детайли: Румънската Helpship е основана през 2019 г., като стъпва върху успешен онлайн магазин и има склад близо до границата с Унгария. Всеки месец тя обработва по над 80 000 онлайн поръчки.
Основателят и изпълнителен директор Стефан Попа ще продължи да управлява компанията, която ще функционира с помощта на ресурсите на euShipments. Така румънските онлайн търговци ще имат на разположение услуги от над 50 европейски куриерски компании с над 600 метода на доставка в чужбина.
В Борда на директорите на компанията ще влязат изпълнителният директор на euShipments Светлозар Димитров и и търговският директор Вихрен Бисет.
От друга страна: Международната експанзия на euShipments идва в сложно време. "Политико-икономическата обстановка на глобално ниво оказва своето влияние и на eCommerce сектора и свързаните индустрии. Имаме наблюдения върху пазарите в Европа, като ситуацията действително не е благоприятна нито за нашите клиенти, нито за партньорите ни", признава пред Money.bg съоснователят и финансов директор на euShipments Лора Димитрова.
Източник: euShipments
Как посрещат предизвикателствата? Според другия съосновател и изпълнителен директор - Светлозар Димитров, компанията успява да се справи в условията на свиване на B2C продажбите и висока инфлация чрез активна работа в няколко направления - оптимизиране на връзките между клиентите и мрежите на куриерските партньори в Европа, активиране на нови пазари и услуги (методи за доставка, наложен платеж и др.) и по-агресивни маркетинг и търговски компании.
"В период, когато повечето компании в различни индустрии се свиват, ние обявихме най-ниските си до момента цени за доставка (и най-кратки транзитни времена) до държавите от Западна Европа. Така целим да стимулираме всички наши клиенти и да им помогнем да са по-конкурентоспособни от всякога", подчертава Димитров.
Източник: euShipments
Светлозар Димитров
Затова и по-рано заявената от компанията амбиция за придобивания в общо 4 държави през 2023 г. остава непроменена.