Какво се случва от натискането на бутона "Поръчай" до пристигането на куриера с пратката - за обикновения потребител целият процес остава невидим и изглежда лесен даже и когато онлайн магазинът се намира в различна държава. Зад всяка успешно доставена поръчка обаче стои сложен процес, който трябва да се случва по най-добрия за продавачи и купувачи начин. Международната логистика за електронна търговия е област, която се развива много динамично и една от компаниите, която в момента разширява присъствието си на европейския пазар, е българска.
Става дума за базираната в Русе euShipments, която преди дни обяви първото си международно придобиване - на мажоритарния дял в хърватския лидер в доставките и логистиката Pick & Pack. Пред Money.bg изпълнителният директор на българската компания Светлозар Димитров обяви, че това е само първата стъпка от планирани няколко големи сделки на различни пазари в ЕС през тази година.
Лидер край Дунава
euShipments е от над 10 години на пазара. Тя оперира мрежа от 12 фулфилмънт центъра на стратегически места в повечето европейски държави.
Основният ѝ център е в Русе, но през 2022 г. компанията удвои капацитета си с нов собствен склад в Будапеща.
euShipments работи с над 40 куриерски компании и така обезпечава над 600 метода на доставка. Към момента тя има над 450 клиенти, като е обработила само през миналата година почти 2 млн. пратки.
През миналата година euShipments привлече инвестиция до 7,5 млн. евро от фонда BlackPeak Southeast Europe Growth Equity Fund. BlackPeak Capital е стратегически партньор на логистичната компания.
"Най-големият плюс за онлайн търговците е, че се работи с един-единствен логистичен партньор" обяснява Светлозар Димитров, като подчертава, че клиентите на euShipments могат да разчитат на опитен екип и добре подбрани партньори за т.нар "последна миля" на доставка - без значение дали стартовата точка е някой от центровете на компанията, или е адресът на онлайн магазина: "В края на всеки отчетен период онлайн търговците получават 1 фактура, 1 опис, както и комуникират по всички логистични казуси с 1 партньор".
Pick & Pack & какво следва?
"След подписване на сделка с BlackPeak Capital преди около година, стартирахме подготовка по реализиране на нашата Buy & Build стратегия. (...) В Pick & Pack видяхме изключителен потенциал за развитие, в Хърватия като пазар и към днешна дата член на Еврозоната - също", посочва Димитров.
Източник: euShipments
Pick & Pack ще продължи да оперира като отделна компания в партньорство с euShipments, като ще бъдат синхронизирани предлаганите услуги, интеграции и дестинации.
Навлизането на хърватския пазар е стъпка от по-голямата стратегия на българската компания. "В момента с Ангел Стефанов от BlackPeak Capital, който е част от борда на директорите на euShipments, водим усилени преговори с други три компании за придобиване на значителен дял от тях. Тези три компании са в три различни държави от ЕС, в които оперираме в момента, така че с евентуално придобиване ще можем да сме още по-конкурентни на тези пазари. Силно се надявам в рамките на 2023 г. да успеем да затворим и трите сделки", заявява изпълнителният директор на euShipments.
Пандемията премина, ръстът - не
Много компании в технологичната сфера (включително - и електронната търговия) постигнаха огромен ръст по време на пандемията, когато милиони хора се оказаха затворени по домовете си и се налагаше да работят, пазаруват и да се забавляват в домашни условия. Постепенното премахване на противоепидемичните мерки, затрудненията по веригата на доставки и инфлацията обаче удариха тежко - много фирми се наложи да освобождават хиляди служители, а цели бизнес модели се оказаха под сериозна въпросителна.
Димитров остава оптимист: "Противоепидемичните мерки забързаха така или иначе генерираните големи ръстове в eCommerce сферата. В момента българската регионална, европейската и, като цяло, световната икономика са подложени на друг тип фактори - продължаващия военен конфликт в Украйна и изключително засилената инфлация. Това ще доведе до леко забавяне в темповете на развитие на електронната търговия, но това е сектор, който категорично ще продължи да расте по-бързо от всички останали икономически сектори".
По думите му euShipments е "огледало на случващото се" в целия сектор, като през миналата година всеки от клиентите на компанията е започнал да продава на нови международни пазари, а все повече онлайн търговци търсят доверен логистичен партньор за международни продажби. "Докато през 2021 обработихме и изпратихме 825 000 пратки, то за 2022 числото е над 1 800 000", посочва Светлозар Димитров.
С подобен ръст на бизнеса не е чудно, че на euShipments определено не липсва амбиция.