Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.
"Ало", "Дай, дай, дай, изправи волана, гаси!", "Какви бяха тия криви джанти - трябваше да ги оправим на машина", "Нямам да ти върна", "Чао!". Да си закараш колата на гумаджия за българския шофьор е подобен на смяната на часовото време ритуал - случва се два пъти в годината и, също като сверяването на стария будилник, е напълно аналогова дейност. Нещата винаги опират до телефон, понякога - до хвърчащ лист хартия и неизменно - до честна дума и юнашко доверие.
От тукашна гледна точка звучи почти като научна фантастика, но грижата за автомобила може да се случва и по друг начин. Дигитализацията прави всичко по-бързо и в крайна сметка по-лесно за всички замесени. Една базирана в Стара Загора компания е лидер на гигантски пазар като британския и гледа все по-смело към Европа.
В eDynamix инвестират не само в технологии, но и в IT средата на града си.
Да вкараш цял сектор в XXI век
Идеята зад компанията е на нейния настоящ технически директор Велизар Димитров и на негови британски партньори. Той има диплома по компютърни науки от University of Sunderland, а сред тях има хора, които добре познават бизнеса на дилърствата - по това време почти напълно аналогова дейност с много потенциал за подобрение.
Така се ражда платформата exsto, която интегрира в себе си всички продажбени и следпродажбени процеси. Говорим за сервизна дейност, комуникация с клиентите, управление на графика, персонализирани планове (напр. плащате месечна такса и тя се приспада или напълно покрива ремонтите по автомобила), следене на складовите наличности, мениджмънт на представянето на отделните дилъри и т.н.
Всеки ден до клиентите се изпращат хиляди снимки и видеа, показващи състоянието на автомобилите им - заедно с подробни отчети и възможност директно през exsto да заявят даден ремонт.
eDynamix работят и по хардуерен проект - интелигентните автомати Autopoint Lockers, които позволяват буквално да оставите колата на ремонт по всяко време на денонощието безопасно и без даже да срещате служител. Вече се използват от десетки обекти в чужбина.
Всичко това се крепи на милионите редове код на най-различни модули, развивани в момента от отделните екипи на eDynamix.
Защо има смисъл един сервиз или дилърски офис да инвестира в такава платформа? "Софтуерът вдига тяхната ефективност. Буквално работата се намалява двойно или по-точно ефективността се увеличава двойно. Могат да покрият два пъти повече автомобили, да свършат два пъти повече работа, с което и печалбите им се вдигат", отговаря Владимир Радков, мениджър "Мобилни приложения" в компанията.
И резултатите са убедителни. Към 2012 г. облачната платформа се е използвала от 40 дилърства, през 2018 г. - от 4000, към 2021 г. - от 6500. Днес са още повече - включително и заради партньорство с един от гигантите на световния автомобилен пазар.
Източник: money.bg
Владимир Радков
"В момента вече покриваме над 70% от британския пазар. Навлизаме бавно, но славно на европейския пазар, както и на световния благодарение на марки като Hyundai, Volkswagen и Toyota. Тези хора искат нещо по-ново, по-добро, по-ефективно и искат да го наложат в световен мащаб", посочва Радков.
Къде е мястото на българския пазар? Отговорът е очаквано разочароващ. eDynamix са опитвали да навлязат у нас още от самото начало, но старите навици остават много силни. Владимир Радков смята, че ще минат години, преди и в автосектора у нас да "започнат да виждат тази идея (дигитализацията - б.р.) като тяхна потенциална печалба".
Дотогава монологът от началото на този текст ще е все така "златен стандарт" по нашите ширини.
Най-важната инвестиция
От 2011 г. eDynamix е у нас, като Велизар Димитров избира да развива компанията в родния си град - Стара Загора. Местен е и Владимир Радков, който е завършил Техническия университет в София и е част от екипа на компанията вече 11 години.
Ако разгърнете страниците на лъскавите бизнес издания, ще останете с впечатлението, че в България IT се прави почти ексклузивно в София и Пловдив. По-трудно ли е да правиш дигитален продукт на световно ниво в Стара Загора?
Източник: money.bg
"Има един голям плюс - тук можеш да изградиш лоялност. Тук можеш да изградиш чувство за чест и някакво достойноство за компанията, в която работиш. Хората при нас стоят наистина десетилетия - няма го това крадене на кадри, на мигриране от компания в компания, които ги има и в София, и в Пловдив", отбелязва Радков.
Както е при истинските продуктови IT компании, постоянният екип със сигурност е най-ценният актив на eDynamix.
Това е много хубаво, но как намират кадри? Мениджърът "Мобилни приложения" бърза да подчертае, че Стара Загора е място с изключително интелигентни млади хора и богата история, белязана от изчислителната индустрия. Но признава - няма конкретен механизъм, който да дава готови кадри.
Затова компанията си ги "отглежда" сама. "Създаваме собствена обучителна програма - наричаме я eDynamix Академия. Взимаме хора, които нямат абсолютно никакво понятие от програмиране и им даваме един картбланш от около година, през която те са на трудов договор при нас. Обучаваме ги с ментор - с няколко, дори, за да можем да създадем от тях IT кадри", описва начинанието Радков.
Признава, че самите те са били скептици, но са били категорично опровергани: "Това работи, това наистина работи. Можем да кажем в момента, че 80% от всички хора в компанията са минали през академията". А говорим за около 180 души екип - над 140 човека в Стара Загора и два малки екипа в Пловдив и във Великобритания.
eDynamix работят добре с общината и с Тракийския университет, но освен това предлагат и летни стажове на таланти от училищата: "Буквално променяме живота на 30-40 деца всяка година, като им отваряме очите за програмирането от нулата. Това е енергия, която някой ден ще има значение и за нас като Стара Загора, и за България като нас. Вярваме, че бъдещето е в малките, особено в младежите, които са в XI-XII клас".
Това е инвестиция на време, усилия и, в крайна сметка, пари. В компанията обаче вярват, че Стара Загора заслужава да има развита IT общност. Заслужава и да има място, което да се превърне в средище на технологичните ентусиасти в Града на липите.
Какво предстои?
eDynamix продължават да разрастват присъствието си на европейския пазар, като целта е все по-добра интеграция с вътрешните системи на широк кръг от производители. Днес обаче всички говорят и за изкуствения интелект - намира ли той място в дейността на компанията?
Радков отбелязва, че "всички говорят", но "не всички разбират AI", а той и колегите му имат експериментални приложения, които го използват. "Имаме огромно количество данни, които искаме да обработваме по максимално добър начин за нашите крайни клиенти", дава пример той. Също така разглеждат и използването на изкуствен интелект в отговор на най-често задаваните клиентски въпроси.
"Имаме разработки за следващите 5 години - като планове и идеи. Нашата конкуренция със сигурност няма много полезни ходове - имаме уникални идеи за бъдещето", уверен е Владимир Радков. А междувременно eDynamix гледа и към младите таланти на Стара Загора, които ще превърнат тези планове в реалност.