Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.
Колко качествена дограма си сложил в жилището си става ясно най-често в зимните месеци. Всеки компромис с материалите, изработката и монтажа в студа може да превърне дома в едно трудно отопляемо, но пък добре мухлясало пространство. Все повече клиенти не си позволяват да правят експерименти - избира най-доброто, което могат да си позволят.
Това важи, както за ремонтираните стари блокове, така и за модерни офисни, жилищни, търговски и офис сгради. Общото между тях е, че са сред клиентите на един от големите български производители на алуминиева и PVC дограма и различни видове фасади - "Чех-Пласт". Макар и базирана във Враца, компанията може да се похвали с голям дял на експортна продукция и инвестиции за милиони евро.
23 години по-късно
"Чех-Пласт" е създадена през ноември 2000 г. Както отбелязва управителят на компанията инж. Димитър Иванов, за тези години технологията се е променила значително и тогавашните профилни системи и стъклопакети са несравними с днешните като енергийна ефективност и коефициент на топлопреминаване.
"Особено след поскъпването на енергоносителите, хората все повече обръщат внимание на ефекта и качествата на това, което поставят", подчертава той.
Източник: Личен архив
Ключово за развитието на "Чех-Пласт" е, че тя повече от две десетилетия е сертифициран Rehau партньор - един от пионерите на PVC профилите за дограми.
В първите години сертификацията на българските партньори се е извършвала от австрийски техници. "От самото начало ни научиха, че трябва да бъдем безкомпромисни по отношение на технология на производство и монтаж, спазвайки фирмените техническите предписания, за да предоставяме на клиентите качествена дограма", коментира инж. Иванов.
Познати в България и не само
Днес "Чех-Пласт" и "Чех-Пласт Монтажи" имат общо 92 служители. Компанията още от 2011 г. се ориентира към търсене на клиенти зад граница и износ на продукция, най-вече в ЕС, като през годините експортния дял е достигал 75%.
Източник: Чех-Пласт
През последните години процентно е намалял, но не заради по-малко търсене навън, а заради големи договори с клиенти в България. Инж. Иванов отбелязва, че компанията печели доверието на партньорите си със способността да реализира цялостни проекти - не само дограми, но и окачени и вентилируеми фасади и т.н.
Източник: Чех-Пласт
Така "Чех-Пласт" днес имат зад гърба си работа във всички клонове на "Райфайзенбанк" (вече част от ОББ), както и за част от мрежите на нейните конкуренти, но също и магазини на Billa, хотели, МОЛ-ове, луксозни жилищни сгради в столицата и ред други, сред които е и Първа атомна.
Защо не във Враца?
Инж. Димитър Иванов не смята, че да развиваш бизнес в Северозапада е по-трудно, отколкото другаде. Подобно на други свои колеги от компаниите в района на Враца, обаче признава, че заради затворения за месеци път до София "сме доста откъснати от света". Това най-силно усещат монтажниците - между 25 и 35 човека, които всяка сутрин пътуват до обектите в столицата. Сега те пътуват с час повече.
"Нямаме проблем с работната ръка. От няколко години се опитвам да развия паралелката с дуално обучение в строителната гимназия и вече, слава Богу, тази година XI клас идват да работят на трудов договор два дни в седмицата. Вчера имахме гости от IX клас от едно базово училище, на които явно им е харесало - чули са от своите батковци, които са на работа от октомври и те имат желание да се запишат в такава специалност", разказва управителят на "Чех-Пласт".
Източник: Чех-Пласт
Производственият персонал работи в нови и реновирани цехове с модерна техника. През 2016-2017 г. компанията инвестира над 3 млн. лева в ново хале и машини - собствено и европейско финансиране. Сега модернизацията продължава в хода на друг проект. "През 2024 г. ще подменим още една машина в цех PVC - кандидатствали сме по европейски проект, но и да не спечелим, пак ще си я закупим.", подчертава инж. Иванов.
Спомен за един голям индустриалец
Тази година производителят на дограма беше отличен с приза "Мито Орозов" за иновация. Тя включва два елемента - за първи път в региона производствена площ използва водно подово отопление, а освен това са изградени системи за рекуперация на въздуха, като така се повишава енергийната ефективност. Те работят както в халетата, така и в офисните помещения и в стаите за почивка.
Наградата е на името на известния врачански индустриалец от края на XIX и началото на XX век. "Безкрайно уважение изпитвам към тази личност - прогресивен човек, можем само да се гордеем, че е от нашия град", категоричен е инж. Иванов, който е работил с внука на Орозов.
Източник: Чех-Пласт
Управителят на "Чех-Пласт" е оптимист за развитието на Враца: "Преди градът беше разкопан и не приличаше на нищо - моите бизнес партньори от чужбина се хващаха за главата. Последните години дойдоха две фирми, които построиха заводи в аутомотив сектора, много месни компании инвестираха също и построиха нови производства. Според мен нещата вървят добре".