Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.
В сутрешния час пик от София до най-големия град в Северозападна България не тръгва автобус. От Централната автогара потегля маршрутка - с някои липсващи части отвън и само една свободна седалка вътре. Спираме пред терминала, за да ни догони възрастен мустакат мъж. "Всеки с късмета си", подмята задъхано, докато се разполага на последното налично място в буса.
А нашият общ късмет през тази сутрин е да се движим по най-натоварения черен път в държавата. Край с. Крета в калта крета трафик като за главен път - коли, товарни автомобили, автобуси. Недалеч е истинският главен път - Е-79, който е в изоставащ от графика ремонт. "На Луната е по-равно", подмята някой в нашето лъкатушещо се возило.
Източник: Община Мездра
Това е всичко, което ви трябва да знаете за положението, в което се намира Враца. Град с дълга история на предприемачество и индустрия днес явно е приемливо месеци наред да е с транспортната свързаност на селска махала.
На влизане бусът минава покрай порутените сгради на комплекса на "Химко", но Враца иска да остави миналото зад гърба си и търси своя път отвъд фалиралия химически мастодонт. Днес в града има нови предприятия, но има и млади хора и деца.
А това значи, че все пак в Северозапада има надежда.
Обратно на картата
"Регионът започна да се връща на картата чрез инвестициите. Бизнес подкрепящите организации като нас и властите работим заедно. Това според мен е нещото, което ще върне тук младите хора. Отделно, за бизнеса тук има свободни терени. Културата се промени, има завръщащи се от чужбина, които се установяват тук. Децата се увеличиха като план-прием в училищата", обяснява изпълнителният директор на Търговско-промишлена палата - Враца Мая Милова.
Организацията има между 600 и 700 члена, като през последните години броят на фирмите, които работят с палатата, расте. Това се случва на фона на развитието на местни компании, но и на появата на нови инвеститори като "Теклас", които откриха завод за авточасти във Враца през миналата година и така отвориха стотици нови работни места.
Източник: ТПП - Враца
По думите на Милова след коронавируса се вижда тенденция млади хора, останали да работят в столицата, се връщат в родния град и се трудят дистанционно. В същото време, във Враца има и компании от технологичния сектор, които предлагат обучения и така създават собствени кадри.
Големите предизвикателства
Преди краха си в началото на 2003 г., "Химко" дава препитание на 3000 семейства във Враца и региона. В добрите си години, торовият завод подпомага и развитието на цялата област. 20 години по-късно, инфраструктурата на Северозапада е в твърде голяма степен амортизирана, а фирмите срещат затруднения при търсенето на персонал. Тези проблеми ограничават възможностите на бизнеса за растеж. А така няма начин и доходите на работещите хора да се повишават с по-добро темпо.
Източник: iStock
Вече 6-7 години търговско-промишлената палата участва в организацията на общи срещи - за бизнеса, бюрото по труда, Регионалния инспекторат по образованието и училищата. Целта е план-приемът да бъде съобразен с нуждите на местните работодатели.
Така в Област Враца от години работи т.нар дуално обучение. Само през изминалата учебна година в 47 професионални и 5 дуални паралелки младежите са комбинирали уроците с овладяване на занаят в реална среда.
Източник: iStock
По отношение на инфраструктурата, голямата надежда е в пътя до София (не черният, а този, който е в ремонт). "Тук, в нашия регион, освен че има много (индустриални) инвестиции и инфраструктурата ще увеличи клиентите, тя ще допринесе и за туризма. Врачанският регион е пълен с възможности за туризъм, но лошото е, че когато попиташ човек "Защо не опознаете този край на България?", първата пречка е пътят", отбелязва Милова.
Източник: iStock
Около една шеста от членовете на палатата са свързани именно с туризма и културата - а всеки, който познава историята и поне един път е стъпвал във Враца, знае какъв потенциал има регионът.
Идеите на Българския Хенри Форд са живи
Говорим с Мая Милова броени часове преди връчването на приза "Мито Орозов". Бизнес наградата е на името на видния български индустриалец от началото на XX век. От неговата фабрика във Враца излизат някои от най-качествените превозни средства с животинска тяга, а освен това поддържа контакти с Хенри Форд и даже отклонява предложение да участва в производството на автомобилите му.
Отново на Мито Орозов дължим масовото въвеждане на 9-часовия работен ден у нас.
Призът на негово име е учреден през съвместно от ТПП-Враца и Регионалния исторически музей, като целта му е да продължи делото на индустриалеца. Наградите се връчват на всеки две години на предприятия от региона. Категориите са три - "Иновация", "Индустриален подем" и "Корпоративна социална отговорност".
До момента носители на Приз "Мито Орозов" са компании от региона със сериозни успехи Ромтех - 3ЕС, Електростарт АД, Техкерамик М АД, "Къща на камъка - мрамор и гранит" ООД, "Центромет" АД, "Инекс Трейд"ЕООД, Научен център по бубарство, "Българска леярна"ЕООД и "Беана" ООД.
Тази година производителят на дограма "Чех пласт" беше отличен за иновациите си, специализираната в металните изделия за машини "Лесто продукт" - за "Индустриален подем", а награда за инвестиции за устойчиво развитие и корпоративна социална отговорност получи Винарски комплекс "ШаТони".
Източник: ТПП - Враца
Как можем да обобщим възгледите за бизнеса на Мито Орозов? "Иновативност, грижа за хората и предприемчивост", отговаря Мая Милова и с усмивка добавя: "В комбинация с ината на врачаните".
Връщането от Враца е с относително нов автобус. Движи се по по-добър път, но пък той (все още) е доста обиколен...