Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.
Изглежда като бенгалски огън. Гигантски и опасен бенгалски огън. Идва от огромна кофа течност, нагрята до над 1000 градуса. Искрите осветяват цеха. Този бенгалски огън всъщност е полезен.
Желязо и въглерод. Чугун. Определено не звучи модерно като "нанотехнологии" и "изкуствен интелект". Съзнанието рисува грамаден, груб и тежък тиган от средата на миналия век. А всъщност може да е всичко - защото съставните части на уредите около нас и днес започват пътя си от чугунени отливки.
В много случаи - отливки, произведени в Стара Загора.
Чугунен лидер
От чугунолеярната на "Прогрес" АД всяка година излизат по над 15 000 тона продукция. Тя е за целите на хидравликата, автомобилната промишленост и машиностроенето, но също така се произвеждат и декоративни елементи за градската среда.
"Може би няма в нашия бранш ноу-хау, технология, оборудване, което да не е монтирано и работило първо в "Прогрес". Продължаваме да сме новатори във всяко едно нещо в този бранш", заявява пред Money.bg директорът на предприятието инж. Славин Янакиев.
Източник: money.bg
инж. Славин Янакиев
По думите му "Прогрес" е сред "едни от най-добрите на европейския пазар" при техническите отливки за хидравличните системи - и най-големите фирми в сферата се техни клиенти.
"Продаваме на всички континенти - може би директно не сме изнасяли отливки в Австралия, но със сигурност има хиляди машини, които са оборудвани с наши отливки. По тази логика сигурно и в Антарктида има наши отливки. Имаме отливки, които само ние успяваме да произведем на Стария континент - преди това са ги произвеждали например в САЩ", подчертава директорът.
Работят няколко автоматизирани леярски линии, а почистването на отливките вече е подпомогнато от нови машини. Вътре в компанията има обособени екипи, които произвеждат оборудване специално за нейните цели.
Източник: money.bg
Само около 30% от продукцията на "Прогрес" остава за българския пазар - но се използва отново от фирми, чиито детайли се продават зад граница. Причината - у нас нямаме "крайно машиностроене" с излизащи от заводите например камиони или трактори.
Неголямо е търсенето у нас и на стълбовете, пейките и останалите декоративни елементи от портфолиото на компанията - макар иначе да се реализират на три континента. Когато обаче се стигне до сделка, "градовете изглеждат по коренно различен начин", категоричен е инж. Янакиев.
Санкции и кризи
Като всяко енергоинтензивно предприятие, и "Прогрес" има проблеми с нестабилната цена на тока, баланса и "хаотичното развитие" на енергетиката. Затова и компанията инвестира в собствени ВЕИ мощности и батерии.
"С тези инвестиции, които правим - ние сме част от холдинг, се надяваме да можем в някои периоди да си покриваме до 100% от необходимостта", посочва директорът, като подчертава - това не е техен бизнес, но се налага да навлязат в него.
Геополитическата обстановка също поставя задачи с повишена трудност. Според инж. Янакиев въведените от ЕС санкции заради войната в Украйна "до голяма степен пречат на европейската индустрия - и като пазар, и като доставка на суровини". Последното е ключово, защото в Европа се работи предимно с руски леярски чугун, който се внася по намаляваща квота.
Източник: money.bg
"Друго място (за доставки) е Украйна, но тя в момента е с недобра енергийна система и не може да произвежда големи количества за европейския пазар. Така опираме вече до държави като ЮАР и Бразилия - това са много далечни дестинации и самата продукция ще бъде много оскъпена", предупреждава той.
В същото време, конкурентите на "Прогрес" от САЩ, Индия и Китай нямат такива проблеми.
"Няколко фактора ще определят 2025 г. Единият е войната, което е близо до нас - дали ще бъде прекратена, или ще продължи да се води. Това до голяма степен ще определя и посоката на индустриалното развитие. Има и криза в Западна Европа - чуваме, че големи автомобилни гиганти затварят заводи. Има спад на поръчките. През 2008 г. имаше такъв спад и 10 години излизахме от него, много искрено се надявам да не се случва по този начин", откровен е инж. Славин Янакиев.
Ако средата за инвестиране у нас е сигурна, ще дойдат и големите световни фирми - а само така индустрията ни може да се развие, убеден е той.
Честта на името
"Прогрес" вече 111 години носи своето име и за това време компанията е видяла местни и световни катаклизми от най-различни мащаби. И е продължавала напред. Според нейния директор именно иновативното мислене я е превело успешно през десетилетията.
"Името само по себе си носи заряда на напредъка и на развитието", коментира той, като подчертава ролята на над 500-те служители на компанията. Те са нейният най-важен ресурс.
Източник: money.bg
Затова и инвестиционната програма включва инсталиране на филтри за замърсяванията, подобряване на отоплението и ремонт на битовите помещения.
Лесно ли се намират нови попълнения в Стара Загора? "По този проблем аз лично работя над 15 години. Малко като на шега си броя срещите по повод "Бизнес, образование и институции". Последната ми беше 154-та - да кажем, че от 50-та или 60-та реших, че са толкова и започнах да ги броя, но долу-горе параметрите са такива. Нещата са ясни от много години и не трябваше да допускаме до това положение да се стига - да няма кадри.", отговаря инж. Янакиев.
Той уточнява, че с помощта на контактите с вузове и средни училища все пак намират кадри - но може да се направи още.
"Трябва да излезе в публичното пространство какви възможности има реално за заемане на работни места - за да могат родители, деца и учители да се ориентират. Трябва да се споменава какво реално работи в тази държава. Индустрията дава голям процент в БВП, а за нея в медийното пространство почти не се говори", предлага директорът.
Източник: money.bg
И дава нагледен пример: "Ние създаваме неща, които са около нас. Една пейка или пералня не е магия - тя започва от отливка, от ламарина, от навит двигател - тези неща ги има около нас тук".
Целта е да се запали искрата. Тя след това ще е достатъчно ярка - също като в цеха.