Старозагорският завод за производство на отливки за машиностроенето "Прогрес", който е най-голямата леярна в България, е паузирал производството си от началото на годината. От 1 януари над 540 работници не са на работа, защото са пуснати в принудителен платен отпуск, обяви през почивните дни пред БТА изпълнителният директор на предприятието инж. Славин Янакиев.
"Прогрес" АД - чугунолеярната от Стара Загора, която стана фактор на световните пазари и за която Money.bg писа през ноември миналата година, е трябвало да прекрати производството си заради скъпата електроенергия.
"Към момента е спряно производството на отливки за машиностроенето и за автомобилната промишленост. Не сме освободили хора от работа и се надяваме, че няма да се стигне до тази крайна мярка, защото разчитаме на нашия персонал", заяви Славин Янакиев.
По думите на директора на завода, след като цената на електроенергията се е вдигнала двойно, както е в момента, леярната е на "тотална загуба".
"Има случаи, когато тази цена се е вдигала и 5-6 пъти. Така продаваме продукт, при който плащаме повече ток, отколкото е цената на самия него."
Източник: money.bg
От чугунолеярната на "Прогрес" АД всяка година излизат по над 15 000 тона продукция. Тя е за целите на хидравликата, автомобилната промишленост и машиностроенето, но също така се произвеждат и декоративни елементи за градската среда.
"Може би няма в нашия бранш ноу-хау, технология, оборудване, което да не е монтирано и работило първо в "Прогрес". Продължаваме да сме новатори във всяко едно нещо в този бранш", заявява за Money.bg в края на миналата година директорът на предприятието Славин Янакиев.
Източник: money.bg
Днес инж. Янакиев казва, че леярната изчаква да се реши въпросът с компенсациите на бизнеса заради високата цена на тока, защото "при настоящите девиации на цената на тока за нас е пагубно да работим".
Идната сряда ръководството на завода и работниците ще се включат в протест на работодатели и синдикати.
Само около 30% от продукцията на "Прогрес" остава за българския пазар
Само около 30 на сто от продукцията на леярната остава за българския пазар, но се използва отново от фирми, чиито детайли се продават зад граница. Причината за това е, че у нас няма "крайно машиностроене" с излизащи от заводите например камиони или трактори, обясни пред Money.bg през ноември минарата година инж. Янакиев.
Неголямо е търсенето в България и на стълбовете, пейките и останалите декоративни елементи от портфолиото на компанията, макар иначе да се реализират на три континента.
Като всяко енергоинтензивно предприятие, и "Прогрес" има проблеми с нестабилната цена на тока, с баланса и с "хаотичното развитие" на енергетиката. Затова и компанията инвестира в собствени ВЕИ мощности и батерии.
projekt
на 13.01.2025 в 09:00:03 #1важното е че не сме зависим от евтини руски суровини.