Money.bg започва поредица "Бизнес атлас", посветена на бизнеса в различните български региони. Ще ви разкажем за успешни и иновативни компании, които са избрали да се развиват там, където връзката им с корените е най-силна. България не е само един или два града - всички го знаем, но е добре да си го припомняме.

От липсата на политическа стабилност до недостиг на квалифицирана работна ръка. За това какви са предизвикателствата пред една от най-големите химически компании в Югоизточна Европа, с дългогодишна история в производството на специализирани химикали и покрития, разговаряме с Николай Николов, заместник-изпълнителен директор на "Оргахим" АД, част от Policolor-Orgachim Group.

"Оргахим" е на пазара в България в четири основни направления - бои и лакове; професионални строителни системи (топлоизолация, системи за полагане на плочки, масово използвани в строителството смеси и покрития); специализирани покрития за индустриални потребители; и професионални системи за авторепаратурни продукти.

При декоративните бои компанията оперира под марките: Leko, която е и флагмана на компанията; Protecta3 в 1; Mefisto; и премиум бранда Spirit. Строителството марката на "Оргахим" е Deko professional, а в авторепаратурата - Klar Professional.

Около 60% от производството на "Оргахим" е насочено към българския пазар, а останалата част от нея е насочена за износ. Основният експортен пазар на компанията е Румъния, други значими пазари са Молдова, Грузия, Гърция, Република Северна Македония, Хърватия, Ирландия, Малта, Испания и Франция.

"Наскоро изнесохме боя за Гамбия. Дори аз се учудих, тъй като транспортните разходи при боята са немалък компонент. Имахме поръчка за производство и доставка на 24 тона екстериорна бяла боя", разказа Николай Николов.

Неочакваният ефект от Ковид кризата

Затварянето на нехранителните търговски обекти в началото на пандемията през 2020 г. разбираемо внася в "Оргахим" опасението, че потреблението ще спадне. Случило се обаче точно обратното: "Когато хората си останаха по домовете, отчетохме едни изключително неочаквани ръстове в нашите продажби от над 20% в сравнение със същия период от предходната година".

Николай Николов посочи, че пандемията не се е отразила негативно на сектора, но е оставила своя отпечатък. 

"Компанията предприе една сериозна стъпка в посока на дигитализация. В рамките на месец и половина стартира първата версия на онлайн магазина на "Оргахим".

Другото по-сериозно икономическо сътресение от последните години - избухването на войната в Украйна обаче оказва своето негативно влияние върху компанията.

"Не мога да съм категоричен, че сме избегнали негативните влияния, поради простата причина, че всички въпроси, свързани с енергийни носители, основно произхождащи от петрол, а нашето производство и суровините, които се използваме са петролопроизводни продукти в немалката си част. Това доведе до едно главоломно поскъпване на тези суровини, но това беше валидно както за компаниите от химическата промишленост, така и за почти всички останали в сектора строителство".

Николай Николов обясни, че е имало период, в който всеки ден в "Оргахим" трябвало да анализират доставните цени.

"Това не е типично за сектора, защото се отличаваме с известна стабилност в това отношение. Имаше период на интензивни индексирания, което под някаква форма се отрази и на крайния потребител. Отчетохме леки спадове в реализираните обеми през 2022 г., като говорим за едноцифрени проценти от около 5."

По негови думи буферните количества, които "Оргахим" държи по складовете позволяват на дружеството да оперира съвсем спокойно в рамките на 2 месеца, дори да няма нито една произведена кофа боя.

"Ние разполагаме с един уникален инструмент , с който следим измененията в тенденциите при избора на потребителите и това са тониращите машини, които са на пазара. Тези системи разполагат със статистически файл, който записва всяко, извършено тониране и в края на всяка година обобщените данни ни показват кои са били най-предпочитаните цветове. Тенденциите при големите обеми седят непроменени през последните 10 години и цветовете от бледата палитра на оранжевото и охрата са предпочитаните интериорни бои за българина".

Снимка 663060

Източник: "Оргахим"

Политическата нестабилност и неизвестните около програмата за санирането

За разлика от пандемията и войната, които в същината си са външни фактори, като национално предизвикателство за бизнеса от "Оргахим" посочиха политическата нестабилност, която беше в епицентъра на вниманието преди по-малко от месец, когато не беше ясно дали ще има редовно правителство или не.

"Предизвикателство за нас е липсата на редовно правителство и липсата на ясна и точна стратегия, да речем в управлението на публичния сграден фонд, където държавата е основен инициатор за реновиране на сгради. Друг пример е Националната програма за саниране - дали ще я има или не", каза Николай Николов.

Припомняме, че наскоро в публичното пространство се появи идеята за рестартиране на програмата за саниране, заедно със списък с над 700 блока, които бяха минали предварително поручване. Тази новина касаеше не само "Оргахим", а и всички останали компании от сектора, занимаващи се с топлоизолации. От "Оргахим" обясниха, че при старта на Националната програма за саниране през 2018 г. на чисто пазарен принцип извършвали определени проучвания, за да разберат кои блокове и къде са одобрени по програмата, а също и кой е избраният изпълнител по търговите процедури, така на чисто пазарен принцип се договаряли с изпълнителите за доставка на материалите.

Пазарът на работната ръка

Липсата на подготвени кадри е друго предизвикателство, което по никакъв начин не влияе положително на "Оргахим".

"Може би в Русе имаме най-голямата концентрация нахимическа индустрия на глава от населението и странно за мен преди около 10 години се взе решение да се закрие химическия техникум в града. Да няма от къде да наемем един лаборант за контрол на качеството - това определено е предизвикателство".

Снимка 663059

Източник: "Оргахим"

Тази година в русенското предприятие предсои доосъвременяване на пречиствателната станция за отходни води.

"В момента сме на фаза прединвестиционно проучване, като инвестицията в самото съоръжение ще бъде седемцифрена сума в лева. Това ще бъде една от най-съществените инвестиции за нас тази година".

Отделно нетипично за производител на бои сградният фонд на "Оргахим" има нужда от пребоядисване и освежаване, за което също са предвидени и заделени средства.

"Предстои и инвестиция в самото оборудване на производството - ще направим допълнителна автоматизация в цеха за производство на бои и ще елиминираме част от ръчния труд, чрез нови и съвременни технологии".

За миналата година най-съществената инвестиция на "Оргахим" е в имплементирането на нова ERP система.

"Оргахим" е създаден през 1901 г., тогава в Русенския търговски регистър Алберт Б. Искович регистрира търговска фирма "Алберт Б. Искович" със седалище в Русе. По-късно през годините до 1909 фирмата прераства в командитно събирателно дружество, обединявайки се с фирмите на Израел Леви и Рафаел Камхи. Предприятието се ориентира към производството на бои и пасти за обувки. В последствие, след 1945 г. фабриката се развила като основния производител за страната на потребителски бои и лакове, в слаба конкуренция с "Лак пром" от София. В края на 90-те по време на приватизационните процеси румънската компания Policolor закупува "Оргахим" и в момента българското дружество е част от една група, в която има затворен цикъл на производство. В Русе са ситуирани Оргахим, Оргахим Резинс (производство на смоли, които се използват основно като полуфабрикати за покритие на дърво и метал), Русе Кемикълс, която е специализирана в производството на фталов анхидрид, основна суровина за производството на смоли).

Всички точки на продажби на територията на България наброяват приблизително 2600 магазина - от строителните хипермаркети до малките железарии, като "Оргахим" е представена в 2200 от тях. Това като процент на дистрибуция е някъде около 80%, което е доста високо позициониране в търговската мрежа.

Снимка 663061

Източник: "Оргахим"