Датската компания DSV A/S ще купи подразделение на Deutsche Bahn - DB Schenker в сделка на стойност 14,3 милиарда евро, която ще превърне купувачът в един от най-големите логистични бизнеси в света. Това е една от най-големите продажби на държавен бизнес в Германия от години.
DSV е основана от 10 датски шофьори на камиони през 70-те години на миналия век, но се разраства чрез придобивания в разпокъсаната транспортна индустрия, включително закупуване по-големи от нея бизнеси. Поглъщането на DB Schenker, който има приблизително същия брой служители като DSV, ще бъде първото голямо предизвикателство за главния изпълнителен директор Йенс Х. Лунд. Той пое ръководството от Йенс Бьорн Андерсен, при когото цената на акциите скочи повече от 10 пъти за 15-годишен мандат.
DSV заяви, че ще финансира покупката през следващите 12 месеца чрез продажба на акции на стойност до 5 милиарда евро и дългово финансиране, предаде Bloomberg.
DSV е с изградена добра репутация на умел интегратор на своите придобивания, които включват Panalpina Welttransport Holding AG през 2019 г. и UTi Worldwide Inc. три години по-рано. В края на 2022 г. DSV завърши интеграцията на най-новото си голямо поглъщане - рова е покупката на кувейтската логистична компания GIL за 4,1 милиарда долара и заяви през юли, че е готова да направи нова.
DB Schenker ще представлява предизвикателство, тъй като бизнесът има около 73 000 служители или приблизително същия брой като DSV. Лунд често е изтъквал, че DSV през 2000 г. е купила компания, която е четири пъти по-голяма от него.
Датската компания планира да съкрати между 1 600 и 1 900 работни места в Германия като част от интеграцията, според говорител на DSV. Това включва 800 до 900 работни места, които DB Schenker съкращаваше в рамките на собствената си програма за преструктуриране.
Сделката подлежи на одобрение от надзорния съвет на Deutsche Bahn и Министерството на транспорта на Германия, както и от обичайните регулаторни одобрения.
Междувременно държавната Deutsche Bahn, която се бори с лоша инфраструктура в своята железопътна мрежа, заяви в петък, че ще използва приходите от продажбата на Schenker, за да намали дълга си "значително".
Спедиторската индустрия се възползва от потребителския бум след пандемията, отбелязвайки рекордни печалби, само за да се сблъска с рязък спад през 2023 г., след като доставките и потреблението се нормализираха. Товарните тарифи отново скочиха, след като конфликтът в Червено море прекъсна доставките в края на миналата година.