Вече почти година международното летище "Никола Тесла" в Белград търси своя нов концесионер. Аеропортът, който е най-големият в района на Западните Балкани, и 6-ият най-натоварен на полуострова (в това число не влизат летищата в Румъния и Турция), е предложен на концесия за срок от 25 години.

Концесията на летището е част от ангажиментите за приватизация на държавни компании, поети от Белград, в рамките на споразумение за заем от 1.2 млрд. евро с Международния валутен фонд. Сърбия, която притежава 83.1% от аеропорта, очаква сделката да струва около 400 млн. евро.

Air Serbia започва директни полети от Белград до Ню Йорк

Нов директен полет до САЩ само на 400 км от София

Има връзка през София

Според условията на търга кандидатите трябва да разполагат с капитал или налични финансови средства на стойност над 500 млн. евро. Те не трябва да притежават повече от 20% дял в друго летище, намиращо се в рамките на 450 км от "Никола Тесла", което е обслужило повече от 1 милион пътници през 2016 г.

Кандидатите имаха на разположение 60 дни, за да представят необвързващи оферти за финансиране, развитие, поддръжка и управление на летището. Те обаче се оказаха недостатъчни и сръбската държава на няколко пъти удължаваше обявените крайни срокове, давайки на кандидатите повече време, за да завършат своите оферти.

Сърбия е новият магнит за инвестиции на Балканите

Сърбия е новият магнит за инвестиции на Балканите

Страната привлича стотици милиони, oтваря хиляди нови работни места

В наддаването са участваха общо 27 консорциуми и компании от цял свят. На финалната права останаха 4 инвеститорa - 3 международни консорциума и френската компания Vinci Airports, които представиха обвързващи оферти в търга в рамките на крайния срок, определен на 8 декември.

Трите консорциума включват: (1) френската Meridiam Eastern Europe Investments, швейцарската Zurich Airport AG и френската Eiffage; (2) индийската GMR Infrastructure и гръцката Terna; (3) южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската Yatirimlar ve isletme и руската VTB Capital Infrastructure.

Пускат полети между Пекин и Белград от следващата година

Пускат полети между Пекин и Белград от следващата година

Те ще спират в Прага преди да стигнат в сръбската столица

Срокът за избор на концесионер отново беше удължен от властите в Белград, този път до 5 януари, с мотива, че правителството се нуждае от повече време, за да направи подробен анализ на разясненията, представени от кандидатите.

Така в края на тази работна седмица се очаква заветното решение, което да определи кой ще бъде новият собственик на летището в Белград.

Милиардните инвестиции в Сърбия, с които Китай си проправя път към Европа

Милиардните инвестиции в Сърбия, с които Китай си проправя път към Европа

Как Пекин ще донесе растеж на балканската икономика?

Концесионерът ще придобие една от най-печелившите сръбски компании - операторът на летището Aerodrom Nikola Tesla, която ежегодно изкарва десетки милиони евро. За 2016 г. нетната печалба е 27 млн. евро, а само за първите 4 месеца на 2017 г. e 7 млн. евро.

Летището, разположено на 17 км от центъра на Белград, е обслужило 4.92 млн. пътници през 2016 г. или 3% повече от година по-рано.