Акциите на Twitter скочиха с 21% в петък, като според източници на CNBC причината е очаквана скорошна продажба на социалната мрежа.
Ето кои компании са най-вероятните купувачи на Twitter
Социалната мрежа се оглежда за нов собственик
Според източниците, няколко технологични компании са проявили изричен интерес в покупката на Twitter. Социалната мрежа излезе на New York Stock Exchange на 7 ноември 2013 година, но от тогава има сериозни проблеми в растежа си. Според CNBC, две от компаниите, които възнамеряват да наддават са Google (част от Alphabet Inc) и Salesforce, която се опита да купи LinkedIn. Microsoft в крайна сметка победи Salesforce при продажбата на LinkedIn.
Макар трудно да може да се определи стойността на подобна сделка, оценката е от порядъка на 26 долара за акция или около 3.50 долара над затварящата цена в петък. При подобна цена, стойността на сделката би била над 22 милиарда долара. Текущата пазарна капитализация е около 19.58 милиарда долара, преди ръста на акциите малко над 16 милиарда долара.
Бордът на директорите на Twitter дава индикации, че би подкрепило продажбата, но тя далеч не е сигурна. Вероятно интересът е по-скоро към огромната база от данни, която Twitter притежава, отколкото към продукта "социална мрежа".
Когато става дума за подобни сделки, винаги се споменават и Microsoft и Facebook като потенциални купувачи. Но за какво би могъл да използва Twitter евентуалния нов собственик?
Salesforce е компания, която дава технологични решения, част от които са свързани с обратна връзка между клиенти и бизнес. Подобна социална мрежа би могла да помогне за съществен ръст в предлаганите продукти и услуги и да доведе до нови канали за комуникация, а за Salesforce и за нови приходи.
Google от години изпитва затруднения да навакса в сферата на социалните мрежи, а няколко проекта в тази връзка претърпяха фиаско: Buzz и Google+ просто не можаха да се наложат. От друга страна, през последните месеци Google предприе подход на "разпарчетосване" и раздели Google Photos и YouTube от Google+, което и донесе частичен успех. Само за последните няколко месеца се появиха Google Duo и Google Allo, които имат за цел да се борят в Messenger на Facebook, както и с приложения като Viber и WhatsApp. Въпреки, че и до сега Google притежава Hangouts, което де факто прави същото.
За Microsoft подобна сделка би била странна, но компанията никога не се е свенила да инвестира милиарди в уеб технологии. Примери са сделките за Skype, LinkedIn, а дори и пропадналата оферта за купуване на Yahoo за близо 50 милиарда през 2008 година.
Facebook би имала интерес да придобие Twitter, за да не позволи неин конкурент да го направи и да за застраши лидерството и в социалните мрежи. Компанията плати над 21 милиарда за WhatsApp и 1 милиард за Instagram, като коментарите по време на сделките бяха точно в тази посока. Малко вероятно, но не и крайно изненадващо би било и Facebook да се включи в наддаването за Twitter.
Американски медии като Recode и Techcrunch отбелязват, че е възможно и телекомуникационния гигант Verizon да се включи в наддаването. Verizon по-рано през годината обяви, че закупува Yahoo за 4.8 милиарда долара, а преди това стана собственик и на медийните продукти на AOL.
Други споменавани участници в сделката за Twitter са Snapchat и Comcast, но те не са особено вероятни нови собственици.
През последното тримесечие, броя на активните потребители на Twitter достига 313 милиона. Основният проблем на компанията е, че нарастването им през последните шест тримесечия е много бавно.
Източник: Statista.com
Ръст на потребителите на Twitter по тримесечия.