Категорично не е вярно твърдението, че 5 и 6 блок на АЕЦ „Козлодуй" са модернизирани с пари от Европейския съюз. Това се казва в официално становище на атомната централа по повод изказванията в медиите на еврокомисаря за защита на потребителите Меглена Кунева, съобщава БГНЕС.

Финансирането на Програмата за модернизация на 1000-мегаватовите блокове се осъществява със собствени средства на централата в размер на 180 млн. евро и чрез кредитиране от международни финансови и банкови институции - Евратом, Росексимбанк (Русия) и Ситибанк (САЩ).

Голяма част от кредитите вече са изплатени изцяло със средства на АЕЦ "Козлодуй". От кредита към Евратом, на стойност 212,5 млн. евро, АЕЦ е изплатила 47 926 163 евро. Кредитът към Росексимбанк, в размер на USD 52,5 млн., е погасен предсрочно, като заедно с лихвите от АЕЦ са изплатени общо USD 69 369 123.

От отпуснатите от Ситибанк USD 73 964 385 са изплатени USD 55 306 187. Категорично не е вярно твърдението, че отработеното ядрено гориво от АЕЦ "Козлодуй" се връща в Украйна, твърди още пресслужбата на АЕЦ.

Съгласно клаузите на действащите договори с руския доставчик на горивото за АЕЦ "Козлодуй", компанията поема ангажимент да транспортира, преработва и съхранява само и единствено в Русия отработеното ядрено гориво.

Не отговаря на истината и твърдението, че актуалната оценка на западни експерти за състояние на 3 и 4 блок е, че тези блокове "не могат да бъдат модернизирани на разумна цена". Този цитат в никакъв случай не отразява реалното състояние на 3 и 4 блок в момента.

В периода 1991 - 2002 г. на 440-мегаватовите блокове са реализирани три големи програми за модернизация, като първите две са приложени за 1-4 блок, а третата - за 3 и 4 блок, предвид политическото решение за спиране на 1 и 2 блок в края на 2002 г.

В рамките на първите две програми са направени многобройни подобрения в проекта на блоковете. В периода 2000-2002 г. на 3 и 4 блок са извършени допълнителни модернизации, а до края на 2005 г. за подобрения на безопасността на 3 и 4 блок, в съответствие с условията от дългосрочните лицензии за експлоатация, са изпълнени още проекти.