Поток от дизел пристига в Европа с огромни танкери, които обикновено транспортират суров петрол, вместо да разтоварват големи товари от рафинирано гориво от хиляди километри в Близкия изток.

Вносът за август е на път да достигне най-високото си месечно ниво от януари 2023 г., според данни на анализаторската компания Vortexa Ltd. Пристигането на един супертанкер вече увеличи количеството на внесения дизел, докато вторият в момента е в пристанището, а третият плава към Европа.

Това, което е необичайно е едни от най-големите танкери в петролната индустрия, или VLCC, да превозват рафинирани горива. Тъй като корабните линии като цяло се опитват да избегнат атаката на йеменските бунтовници хуси в Червено море, печалбите за по-малките плавателни съдове са нараснали, докато тези за супертанкерите са потиснати, отчасти благодарение на ограничаването на суровия петрол от ОПЕК+.Дизелът се превозва около Африка, за да се избегнат екстремистите, това създава стимул за някои собственици на танкери да почистват химически корабите си, за да пренясят горивото вместо това, пише Bloomberg.

Европейската търговия с дизел процъфтява след като Русия беше изключена от пазарите

Европейската търговия с дизел процъфтява след като Русия беше изключена от пазарите

ICE съобщи, че е е отчетен рекорден интерес на пазара на газьол или дизел

Нарастването на вноса на дизелово гориво в Европа вероятно е свързано по-скоро с размера на танкерите и времето на пристигане, отколкото с голям скок в основното търсене.

Използването на огромни танкери може да допринесе за изкривяване на месечните статистики, а общата тенденция към по-големи кораби, използвани за търговия, също рискува да изкриви данните.

"Доставката на дизел от Изток на Запад стана много скъпа след атаките в Червено море", коментира Юджийн Линдел, ръководител на рафинирани продукти в консултантската компания FGE.

През последните няколко седмици търговците са резервирали най-малко шест големи танкери, всеки от които може да превозва 2 милиона барела товари за преместване на рафинирани горива, смята анализатор от корабния брокер Braemar Plc в Сингапур. Това е в допълнение към 27 по-малки кораба Suezmax, които могат да теглят 1 милион барела.

Европа не е внасяла толкова големи количества дизел и  газьол от 2018-а  насам

Европа не е внасяла толкова големи количества дизел и газьол от 2018-а насам

Вносът на дизел в Европа от Индия почти достигна 305 000 барела на ден

Само този месец Plata Glory разтовари дизелово гориво в Европа, а Nissos Kea - след като вече достави част в Гърция чрез прехвърляне от кораб на кораб - се разтоварва в Южна Франция. Скоро може да пристигнат още, като KHK Empress в момента плава край бреговете на Гибралтар. Това е първият внос на VLCC в Европейския съюз и региона на Обединеното кралство досега през 2024 година, според данни на Vortexa.