Помните ли магистралата, която Черна гора се ангажира да построи с финансиране от Китай - скъпата магистрала, заради която малката балканска страна почти фалира. Строителството й започва преди около десетилетие, за да свърже град Бар на брега на Адриатическо море със съседна Сърбия. Проектът е финансиран от Китай и е на стойност от над 990 милиона долара. Сделката беше подписана през 2014 г. Когато ви разказахме последно за нея през 2021 година правителството вече беше изхарчило 944 милиона долара китайски заеми, за да завърши първия от няколкото участъка на пътя. Финансирането от китайска страна покрива само първите 41 км.
Към момента балканската държава е пуснала първата си по рода си и изключително скъпа магистрала - още през юли 2022 г., като над 60% се състои от тунели и мостове.
Пътят сериозно съкращава времето за пътуване и осигурява алтернативен маршрут на коварните планински пътища в малката балканска страна.
Все пак би трябвало да е в полза на обществото, като имаме предвид, че е оценявана като един от най-скъпите пътища в света. Към момента магистралата свързва Смоковац, близо до столицата на страната Подгорица, със село Матешево. Магистралата трябва да е дълга 163 километра, но не е сигурно дали ще бъде довършена някога.
Тол такси
Таксата за изминат участък от 3,50 евро, като се смята, че пътуването от столицата до Северна Черна гора сега отнема около 25 минути и е доста по-безопасно.
Проектът обаче е обременен с огромен скандал със заеми, обвинения в корупция, забавяне на строителството и опасения за околната среда, което му спечелва прозвището "магистралата към ада".
Китай отдавана е критикуван за това, че слага в джоба си малки държави с неуправляем дълг като част от глобалната си инициатива наречена Belt and Road Initiative - "Един пояс, един път". Според критиците по този начин Китай засилва политическата си мощ, но китайските власти упорито отричат какъвто и да е скрит мотив за инвестицията в Черна гора.
Изглежда обаче малката балканска страна с едва 620 000 жители не си учи уроците добре. Миналата година Черна Гора заяви, че ще си партнира с друга китайска фирма отново за изграждането на магистрала.
Този проект обаче е много по-малък по мащаб - 16 километра между туристическите градове Будва и Тиват и ще струва 53 милиона евро. Въпреки, че се казва, че цената е по-ниска, магистралата ще излезе по над 3 милиона за километър. Проектът няма да бъде финансиран със заем от китайска банка, а платен от бюджета на областта и с 14 милиона евро кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).