Делът на компаниите, чието финансово състояние позволява раздаването на бонуси, спада от 33,70% през 2022 на 29,63% през 2023 г., но 73% от фирмите, все пак предвиждат да дадат бонуси. Това са изводите от проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата в периода 15-18 декември 2023 г. Според него има промяна в практиките на българските фирми по отношение на допълнителните възнаграждения около Коледа, въпреки че делът на фирмите, които ще дадат бонуси, отново е значим. В проучването са участвали 162 организации и предприятия от различни сектори като услугите, строителството, търговията, машини и оборудване, храни и напитки и други, предоставяйки задълбочен поглед върху динамиката на мотивационната политика в страната. Сравнено с предходното проучване през 2022г. се наблюдава ръст от 76% на участвалите в анкетата мениджъри.

Увеличава се делът на работодателите, които дават бонуси, за да мотивират и запазят своите служители - от 43,48% на 51,85%, а не толкова и само за Коледните празници.

Същевременно се наблюдава спад от 11.54% в процента на фирмите, планиращи да дадат бонуси, в сравнение с миналата 2022 година. Този спад би могло да се припише на различни фактори, като сред тях са:

  • предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2024 г., което ще създаде допълнителни финансови разходи върху компаниите. 4,3% от фирмите са посочили като причина да се въздържат от коледен бонус, именно очакваното повишаване на заплатите на персонала
  • общият недостиг на финансови ресурси, който е отражение на сегашните икономически условия. Тройно скача процентът на фирмите, финансовото състояние на които не позволява бонусиране в сравнение с 2022 и това е и водещата причина да се въздържат.
  • някои фирми вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година, което изглежда е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнителни коледни бонуси.

Предстоящото увеличение на минималната работна заплата с 19,6% (от 780 лв. на 933 лв.) и общото повишение на разходите на работодателите за един отработен час с 15,1% в третото тримесечие на 2023 г. на годишна база, водят до съществено нарастване на разходите за труд.

В индустрията увеличението е 16.6%, в услугите е 13.9%, в строителството достига 17.0%. Това и инфлацията може да са обяснение на факта защо 17% от фирмите не планират да дават коледни бонуси, а също така и защо 9% от фирмите все още не са взели решение относно бонусите, което пък е повишение с 5% за 2023 година, сравнено с предходната 2022г., показвайки увеличена несигурност и колебание сред бизнеса.

Определяне на бонусите

49,6% от работодателите представят еднакви бонуси за всички служители, 39,7% определят бонусите индивидуално, в зависимост от представянето на служителя. Има малък процент (10,6%) на фирмите, в които бонусът се определя според йерархията и длъжността в компанията.

Относно размера на предвижданите от бизнеса бонуси, най-голям дял заемат тези до 200 лв. (34%), но се забелязва и увеличение в процента на фирмите, които ще дадат бонуси от 200 до 500 лв. - от 25% на 29% за 2023 г. В същото време, спад се наблюдава при планиране на по-големите бонуси над 1000 лв., които от 14% през 2022 г. падат на 12% през 2023 г.

49,6% от фирмите запазват същия размер на бонусите си в сравнение с миналата година, докато е43,8% са увеличили размера на своите бонуси. Само 6,47% планират да предоставят по-ниски бонуси, което е намаление от 8% през 2022 година.