Преди няколко години бумът в търсенето на най-важният метал за производството на електромобили изпрати печалбите и акциите на компаниите, които го добиват, силно нагоре. Тогава повечето експерти прогнозираха, че през следващите години ни очаква недостиг на суровината на пазара, а цените ще продължат да вървят нагоре.

Но днес ситуацията изглежда по точно обратния начин - пазарът е изправен пред пренасищане от литий, а цените продължават да падат.

И това не е учудващо, тъй като все повече и повече компании увеличават добива си в очакване на експанзията на електрическите коли. Пример е най-големият доставчик на метала Австралия, където има шест нови мини за добив на литий. А това от своя страна е довело до пренасищане на пазара, пише специализираният сайт The Driven.

Новите мини и по-слабият ръст на продажбите на електромобили сринаха лития с 30%

Цената на най-важния метал за производството на електромобили се срина с 30%

Производителите очакват търсенето да нарасне през следващото десетилетие, но днес то липсва

Според изчисления на Bloomberg цената на лития са паднали с 30% от своя връх и по оценката на анализаторите нейното рали надолу ще продължи.

Основна причина за това ще бъде очакваният ръст от 23% на добива в Австралия в рамките на следващите две години. Също така Чили, която е вторият най-голям износител на метала, планира да удвои добива си през следващите четири години.

Все пак експертите посочват, че в дългосрочен план усилията в тази посока ще бъдат оправдани. Те прогнозират, че до 2030 година доставките на литиевойонни батерии ще се увеличат повече от 10 пъти.

Трите най-големи производителя на литий изгубиха близо $1 милиард за ден

Трите най-големи производителя на литий изгубиха близо $1 милиард за ден

Заради по-слаби очаквания за търсенето на електромобили в Китай и Южна Корея