Рекордно високият внос на суров петрол от Русия през фискалната 2022-2023 година е помогнал на индийските рафинерии да увеличат износа на дизелово и реактивно гориво за Европа, въпреки европейските санкции за избягване на руските енергийни продукти. Това показват предварителните данни за проследяване на кораби от Kpler и Vortexa, цитирани от Reuters.
Достъпът до евтин руски суров петрол повиши производството и печалбите в индийските рафинерии, което им позволи да изнасят конкурентни рафинирани продукти в Европа и да заемат по-голям пазарен дял.
Обикновено Европа внасяше средно от Индия 154 000 барела на ден дизелово и реактивно гориво, преди войната в Украйна. Този внос обаче се увеличи до 200 000 барела на ден, след като от 5 февруари ЕС забрани вноса на руски петролни продукти, става ясно от данните на компанията за анализи на пазарите на суровини Kpler.
Вносът в Индия на суров петрол от Русия нарасна през март за седми пореден месец, като по този начин Москва измести Ирак за пръв път през приключилата фискална година като най-големия вносител.
Индийските рафинерии, които рядко купуваха руски петрол преди войната в Украйна поради високите транспортни разходи, внасяха 970 - 981 хил. барела на ден руски петрол през 2022/23 г., което представлява повече от една пета от общия внос в размер на 4,5-4,6 млн. барела на ден, показват данни на Kpler и Vortexa.
Докато основният клас на руския суров петрол Уралс съставлява по-голямата част от покупките на Индия, рафинериите внасят и по-леки сортове от Далечния Изток и Арктика в Русия, като Sokol, Arco, Novy Port и ESPO blend.
Най-големият производител на петрол в Русия - "Роснефт" и водещата индийска рафинерия Indian Oil Corp подписаха срочно споразумение за значително увеличаване и диверсификация на сортовете петрол, доставяни в Индия.
Забраната в Европа не допуска руските продукти, но износът на дизел от Индия за стария континент се е увеличил с 12-16% до 150-167 хил. барела на ден през последната фискална година, показват данните на Kpler и Vortexa. Това представлява около 30% от общия износ на газьол от Индия спрямо 21-24% година по-рано.
Ключовите европейски купувачи на индийски дизел са Франция, Турция, Белгия и Нидерландия.