Министерството на културата и туризма на Турция ще работи върху нови стратегии за насърчаване на шопинг туризма в Турция чрез рекламни кампании и промоционални видеоклипове, насочени към привличане на чуждестранни купувачи в страната, казва Синан Йончел, председател на Асоциацията на обединените марки (BMD).
Тъй като вътрешното потребление намалява, местните търговци на дребно се обръщат към чуждестранни купувачи и се възползват от възстановяването на международния туристически трафик.
"По отношение на САЩ, разходите на чуждестранните туристи са се увеличили с 12 процента. Имахме разговори с Министерството на културата и туризма, за да поставим въпроса за насърчаване на сектора на търговията на дребно и пазаруването в Турция", каза Йончел пред бизнес всекидневника Dünya.
Той очаква служителите да започнат работа по проекта за насърчаване на шопинг туризма през следващите дни. "Една от основните причини да посетят Турция за чужденците е пазаруването", добави той.
По отношение на обема продажбите Синан Йончел обясни, че те са намалели, но приходите са се увеличили поради увеличението на цените и това увеличение отчасти се дължи на чуждестранните купувачи.
"Трябва да поддържаме туризма жив", отбеляза той и добави, че както пристигащите чуждестранни туристи, така и разходите на глава от населението са се увеличили и това има положително въздействие върху търговията на дребно.
Разходите на чуждестранните туристи компенсират слабото търсене от страна на местните потребители, каза Йончел. по думите му в някои региони продажбите на чуждестранни купувачи представляват 50 процента от всички продажби.
Броят на туристите се увеличи значително, каза Хасан Фърат, ръководител на асоциация, която представлява бизнеса в известния Капалъ чарши в Истанбул.
Той припомни, че магазините на Капалъ чарши бяха затворени с месеци по време на пандемията, което увеличи дълговете на бизнеса. "Благодарение на чуждестранните туристи фирмите вече могат да намалят дълговете си и дори да реализират печалби", каза той.
Дяловете на чуждестранните купувачи в общите продажби се увеличиха до 60%, според Изет Стамати, председател на Асоциацията на регистрираните марки.
"Саудитците оглавяват списъците, следвани от кувейтци, иранци, руснаци и азери", каза той пред всекидневника.
Въпреки това Стамати каза, че трябва да се направи повече, за да се привлекат повече хора.
През 2019 г. около 1,6 милиона чужденци са дошли в Турция само за пазаруване, според всекидневника, който цитира данни на Турския статистически институт (TÜİK). Въпреки това през първата половина на 2022 г. броят на чуждестранните купувачи достигна 1,2 милиона. През 2017 г. тази цифра е била 1,5 милиона, а през следващата година е намаляла до 1,4 милиона.
Припомняме, че от края на миналия месец, с указ на президента Реджеп Тайип Ердоган българските граждани вече могат да влизат в Турция без задгранични паспорти, а само с лични карти.
Според решението българите ще могат да влизат в страната с лична карта в случаите на транзитно преминаване или туристически посещения до 90 дни в рамките на 180 дни.