Мъжете в работоспособна възраст страдаха най-тежко в рецесиите след Втората световна война в САЩ, тъй като в такива период икономиките губят най-вече работни места в производството и строителството. След това пък, при възстановяването, мъжете по-трудно намират работа заради по-бързия растеж в сектор услуги и преместването на производствата в чужбина, пише Bloomberg.
Този път обаче е различно. За първи път от десетилетия мъжете могат да бъдат сравнително по-печеливши (или по-малко губещи) в този икономически цикъл.
В САЩ над 70% от работещите в производството са мъже. От началото на 80-те години на миналия век, когато страната влиза в две рецесии, заетостта в производството започва да стагнира и в следващите възстановявания на икономиката не може да постигне експанзия. През 2001 и 2007-09 ситуацията е още по-лоша - и в двата случая са загубени милиони работни места. Макар че през десетилетието след 2010 г. САЩ отчита умерено възстановяване в заетостта в производството, ръстът не е достатъчен, за да върне нивата там, където бяха през 2006 г.
Поради редица причини, индустриите, в които работят повече мъже, бяха по-устойвичи досега в икономическия спад, донесен от пандемията. Строителството, където сред работещите почти 90% са мъже, се възстанови изключително бързо благодарение на ниските лихви и високото търсене на имоти. PulteGroup, една от най-големите компании в бранша в САЩ, посочи, че е възстановила на работа почти всички си служители и вероятно ще търси нови, за да отговори на търсенето.
Някои производства също показват устойчиво търсене, особено тези, свързани с пазара на жилища. Производителят на бяла техника Whirlpool цитира високо търсене за продуктите си миналата седмица, а акциите ѝ са на 2-годишен връх.
Друга индустрия, доминирана от мъжете - логистиката, в която влизат шофьори на камиони и работещи в складове на е-търговци, се възстанови бързо.
Индустрии, в които съотношението между жени и мъже е по-близко, като например търговията на дребно, туристическата, ресторантьорската, отчитат далеч по-големи загуби на работни места.
Икономическите условия точно преди пандемията и последвалите промени в поведението на потребителите заради заразата ни показват защо това е така. В строителството на жилища се очакваше ръст заради ниското предлагане, променящата се демография и милениалите, които навлязоха във възраст, в която трябва да придобият собствено жилище. Падащите лихви също подкрепят сектора.
Макар че заетостта в индустрията спада с 35% между 1979 и 2019 г., индустрията все още отговаря за 13 млн. работни места в САЩ. И преминала през десетилетия на аутсорсинг и подобрения на продуктивността, заетостта там може да бъде по-стабилна в бъдеще.
Благодарение на ръста на е-търговията, особено насред пандемията, когато хората предпочитат да пазаруват през интернет, ще има работа за милиони хора, работещи в складовете и в доставките.
Гледайките напред, политическите възгледи изглеждат като по-добри за мъжете. И настоящият президент Доналд Тръмп, и кандидатът да го замести Джо Байдън подчертаха колко важно за тях е американците да купуват американски продукти, да върнат работни места в производстовто и да инвестират в инфраструктура.