Очаква се цената на виното да спадне до най-ниските си нива от пет години, като причината е от части благодарение на големите количества грозде в Калифорния в комбинация с пониженото търсене, пише CNN. Тенденцията вероятно ще се запази и в следващите три години.
Роб Макмилън, основател на отдела за вино на Silicon Valley Bank и автор на годишния доклад за състоянието на винената индустрия, прогнозира, че потребителите на напитката в САЩ ще се радват на "най-добрите стойности на търговията на вино от 20 години насам."
Пазарът е залят от грозде
Лозарите в Северна Калифорния започнаха да засаждат хиляди нови декари лози през 2016 г., а с по-ефективните методи за бране на реколтата се увеличиха и добивите. Наличието на повече грозде за производството на вино е добре, но ако няма достатъчно търсене, цената на продукцията се понижава.
По думите на Джеф Битер, президент на Съюза на производители на грозде, излишъкът от грозде може да се продаде на различни пазари и да се използва за бренди или като гроздов концентрат. Но той обикновено не осигурява устойчива възвръщаемост на производителите.
"Основната причина за свръхпредлагането днес е няколкогодишното отлагане на ръста на производството на вино", заяви той. "От планиране за засаждането на лозе са необходими до пет години, за да се изнесе вино на пазара. Ние превишаваме търсенето."
За да върнат пазара в равновесие, производителите в Калифорния ще трябва да намалят производството. "С изравняване на потребителското търсене на вино, освен ако не бъдат премахнати лозя, балансът ще бъде труден за намиране", каза Макмилън. "Балансът първо ще бъде постигнат в Напа, следван от други региони в Калифорния. Ще са необходими поне 2-3 години, за да се стабилизират цените на гроздето."
Безпрецедентна стойност на виното през 2020 г.
Консумацията на вино е спаднала за първи път от 25 години насам, след като повече американци се насочват към алкохолни напитки и готови коктейли, според индустриалната група IWSR.
"Днес веригата за доставки на вино е пълна", пише Макмилан в доклада си. "Това свръхпредлагане, съчетано с ерозиращото потребителско търсене, може да доведе само до спадове в цената на бутилираното вино, насипното вино и гроздето. Потребителите в САЩ ще открият безпрецедентна стойност на дребно през 2020 г. и трябва да купуват", заяви още той.