Имате ли домашен любимем? Много е вероятно отговорът да е "ДА". Ако погледнете на домашните животни и любовта на хората към тях, то това може и да изглежда, като една не лоша инвестиционна възможност, която е пред очите ви.
Всъщност, много от гениалните инвеститори, включително и Уорън Бъфет, съветват - инвестирайте в това, от което разбирате. И ако разбирате от домашни любимци, сега ще ви дам още малко статистика, която да подкрепи тезата да погледнете към този не лош сектор.
Домашни любимци са верни спътници и все повече се смятат за част от семейството. Те обаче са и голям бизнес. Ето някои забележителни тенденции, които могат да направят индустрията за домашни любимци полезна част от портфейла на всеки един инвеститор. А също така и да му помогнат да диверсифицира в свят на изключително голяма несигурност.
Собствеността на домашни любимци расте
Днес около 68% от американските домакинства имат домашни любимци, в сравнение с 56% през 1988 г., според Американската асоциация за продукти за домашни любимци (APPA). Всъщност, повече домакинства имат домашни любимци, отколкото деца. Домашните любимци присъстват в 84.6 милиона домакинства, а деца - едва в 35 милиона.
Какво стимулира растежа на собствеността на домашни любимци?
Двете най-многобройни поколения в Съединените щати - бейби-бумърите и милениалите обичат много животните и не се притесняват да се сдобиват с нов "член на семейството".
Бейби бумърите (между 65 и 75 години), най-голямото поколение в историята, навлиза в нова фаза от живота си - те се пенсионират и това често води до прибягване към домашни любимци.
Преди десетилетие само 34% от хората над 70-годишна възраст са имали домашни любимци, а процентът към днешна дата вече преминава границата от 40.
Милениалите (хората на възраст между 23 и 38 години), които ще станат най-голямото поколение в САЩ, също са възприели собствеността върху домашни любимци. Много от тях стават собственици на домашни любимци, преди, или дори вместо да имат деца.
А по отношение на тези, които в момента не притежават домашни любимци, 43% казват, че искат такива в бъдеще. Освен това, когато милениалите предприемат важни стъпки, като закупуването на жилища, нуждите и на техните домашни любимци често са движеща сила зад техния избор.
Ако тези тенденции се запазят, то индустрията обслужваща домашните любимци, може да се запази в добра форма още десетилетия наред.
Все повече и повече собствениците се грижат за домашни любимци, като за член от семейството. През годините собствениците на домашни любимци драстично промениха начина, по който мислят и се грижат за тях. Неотдавнашен доклад на Harris Poll сочи, че 95% от собствениците смятат, че техните любимци са част от семейството. Те искат животът на неформалните членове на техните семейства, да бъде толкова щастлив, здрав и пълноценен, колкото и собствения им живот и вероятно ще отделят достатъчно разходи, за да достигат до тази цел.
В резултат на това собствениците харчат милиарди долари за за висококачествени храни, най-съвременни здравни грижи, застрахователни полици, луксозни услуги и др. С тази нова нагласа грижите за домашните любимци се разви до степен, в която се предлага по-сложни и комплексни продукти, които се ръководят от три основни фактора.
Хуманизираме нашите домашни любимци
Собствениците на домашни любимци често възприемат животните, като свои деца. Те разговарят с тях, водят ги на почивка, променят домовете си съобразно техните нужди, празнуват рожденните им дни и др.
Днес, домашните любимци са истински членове на семейството. Висококачествената храна за животните се приема, като норма, като продажбите на супер-премиум марките се увеличават с над 9%, докато тези на бюджетните марки намаляват с 5.7% за периода 2012-2015 година.
Собствениците също купуват играчки, или аксесоари на своите любимци по импулсен начин, по който купуват мебели, или дрехи, като някои дори купуват дизайнерски облекла.
Предоставяме на любимците си здравни грижи, сравними с човешките. Напредъкът във ветеринарните здравни грижи осигурява значително подобрение в живота на всички домашни любимци. Налице са непрекъснати иновации във ветеринарните лечения, превантивните медикаменти, диагностичните и скрининговите инструменти, визуализацията (MRIs и други сканирания), както и уелнес-продукти и терапии.
Собствениците са готови да плащат за тези лечения. Всъщност, според оценките американците ще похарчат повече от 18 млрд. долара в САЩ за ветеринарни грижи през 2018 г.
За да компенсират разходите, собствениците на домашни любимци също купуват здравни застраховки. В Северна Америка частното здравно осигуряване на животните е нараснало значително.
Индустрията за грижи за домашни любимци процъфтява
Индустрията за домашни любимци обхваща ветеринарни лекарства, диагностика, продуктови дистрибутори и услуги, производители на храни и онлайн магазини за дрехи и аксесоари. Всеки от посочените подотрасли отговаря на изискванията на собствениците на домашни любимци, като са налице непрестанни иновации, довели до значителен растеж.
В САЩ, индустрията за грижа на домашните любимци е станала свидетел на два пъти по-голям ръст, спрямо този на БВП от 2007-ма година насам, увеличавайки се дори по време на финансовата криза от 2008-ма година.
Междувременно подобен бум се изгражда и в международен план. Очаква се глобалната индустрия за домашни любимци да нарасне от 132 млрд. долара през 2016 г. - до 203 млрд. долара до 2025 г. Или определено предстоят добри времена пред сектора и компаниите от него през следващите пет-десет години.
Тенденции на сливания и поглъщания в сектора
С нарастващия брой на продажбите в индустрията за домашни любимци, корпоративният интерес се засили. Повече от 80 сливания и придобивания са се случили в сектора през последните 12 месеца, което показва, че широк кръг от компании са привлечени и инвестират в тази динамична възможност.
Домашните любимци могат да бъдат ценна част от портфейлите на инвеститорите в бъдеще по още едно направление - диверсифициране на портфейла към бизнес, който изглежда "имунизиран", срещу кризи и спад на световната икономика.
Поради нарастващата собственост на домашни любимци, подобряващите се нагласи и поведения на собствениците на домашни любимци - и благодарение на иновациите на световните компании, които стоят зад бизнеса, той може да предоставя добри възможности за инвеститорите в бъдеще.