Причината за ситуацията в авиосектора в момента не е само една. Коронавирусът е само повод секторът да се срине на практически най-ниските си в историята. Сега с множеството кризи, нещата излязоха извън контрол. Една от основните причини, за която не с е говори особено е не дотам силното доверие в анализите. Всички те показваха, че ще се случи именно това и то вече е факт сега. Това коментира авиоекспертът Александър Богоявленски в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

Причините, поради които се случва това са нерационалните решение, вземани по време на пандемията. Много хора бяха пуснати в принудителен отпуск, загубиха се умения, които трябва да бъдат възстановени, смята експертът.

"Има още един един фактор: компаниите, които осигуряват това обучение са претоварени. Няма как пилот например да премине тренинг в следващите два месеца, защото няма места за провеждането на симулацията. Натрупват се кризи върху криза, които водят до настоящия момент и ще отнеме много време да се нормализират нещата. Светът е изложен на подобни кризи и авиацията реагира веднага, като се има предвид, че е една от най-чувствителните индустрии и реагира на всички тези катаклизми", заяви той.

В Азия нещата са малко по-различни, защото много от мерките, свързани с Ковид още са в сила в Китай например. Но се стига до ситуация, в която големи авиокомпании бяха на една стъпка от фалита.

В Европа обаче имаше банкрутирали компании. Някои се обединиха с други и този процес на окрупняване продължава.

"В Северна Америка в момента проблемът е с липсата на пилоти, поради тези причини, които очертахме."

Проблем се вижда и в липсата на хора в сектора на ръководство въздушно движение, затваряне на въздушни пространства.

Накъде ще поемат цените

"Нискотарифните превозвачи са гъвкави, те могат да влязат или да напуснат един пазар в рамките на дни. Много по-различна е ситуацията с традиционните авиокомпании, които се съобразят с редица фактори- много от тях бяха спасени от правителствата и бяха силно подпомогнати. Сега те страдат от това. Луфтханза стачкува и губи сериозно. Големи компании може да фалира или са били на ръба от фалит, заради стачки на пилотите",заяви експертът.

В цената на билета има три компонента - оперативни такси, летищни такси и горивни такси. Не авиокомпанията формира цената на билетите.

"Редица превозвачи са принудени, особено в Европа, дори изкуствено да поддържат висока цена за пътуванията, защото търсенето многократно н изпреварва предлагането, поради недостига на капацитет от тяхна страна."

Ако компаниите се поучат от грешките си, то можем да очакваме още зимния сезон стабилизация, а следващия летен сезон да вървим към истинската фаза на възстановяване.