Консервираната риба в Америка вече не означава тъжна, забравена кутия риба тон в килера. Американците, които искат да спестят пари заради икономическите несигурности, подхранват нарастващата й популярност, пише CNN в свой материал.
Потребителите в социалните мрежи гордо публикуват мозайка от гурме морски деликатеси от водите край Испания и Италия, с ярки опаковки, които напомнят за средиземноморска ваканция. Те препоръчват скумрия с лимон и каперси върху бъркани яйца и тост, или пикантни сардини върху брускета с балсамов оцет. В социалните мрежи виждаме снимки и клипове от партита с доскоро дълбоко непопулярния продукт.
За разлика от тоалетната хартия, рибната консерва е една от пандемичните покупки с относителна устойчивост в американската психика. Разговорите за нея обаче се засилиха напоследък, паралелно с икономическата тревожност и влошаващото се потребителско настроение по време на хаотичната търговска война на администрацията Тръмп.
Въпреки че САЩ не са в рецесия, икономическият оптимизъм е на почти рекордно ниско ниво според индекса за потребителско настроение на Университета в Мичиган. Това е знак, че консервираната риба може да е мрачен "индикатор за рецесия", коментират експерти.
Търсенията за "консервирана риба" в Google тръгнаха нагоре около празничния сезон миналата година достигнаха и запазиха ръста си оттогава. През последните 90 дни търсенията за португалски сардини Nuri в подправено зехтин скочиха с 2750%, а Brunswick сардините в зехтин - с 4000%.
Потребителите търсят "достъпен бягство от реалността", обясни на CNN Рос Стайнман, потребителски психолог и професор в Университета Уайднър. Американците може да не пътуват толкова много това лято. Вместо да резервират пътуване до Майорка, те опитват консервирана риба, внесена от Испания в цветни средиземноморски сини опаковки.
Дали това е пряк индикатор за рецесия е сложно, каза на CNN Амелия Финарет, експерт по икономиката на храните в колежа "Алегейни" и диетолог. Ако само евтините кутии риба тон нарастваха в популярност, това би било тревожен знак. Растежът и на достъпни, и на гурме кутии сардини и миди може просто да показва, че американците разнообразяват предпочитанията си към здравословни източници на протеини.
Тя обаче отбеляза, че когато хората са стресирани от икономиката, те се обръщат към два типа храни в магазините: с дълъг срок на годност и удобни - и двете качества консервираната риба определено притежава.
Консервираната риба навлиза в мейнстрийма
Няма как да избегнеш сардините, дори и солените закуски да не са по вкуса ти: модните блогъри предвиждат, че ще бъде "Лято на момичето сардина".
Магазините Anthropologie в Манхатън миналия месец бяха украсени с декорации в човешки размер, които приличаха на рибни консерви, а търговецът на дребно наскоро пусна нова колекция със сардини върху стъклария, кърпи и дори свещи - свещта Original Tinned Fish за 26 долара идва в "кутия" с аромати като зехтин и морска сол.
Според експерти това е начин да покажеш, че си "в крак с времето" и следиш какво се случва - даже и междувременно да си с аутфит от луксозна марка.