За по-малко от десетилетие (от 2013 г. до 2022 г.) домакинствата в България с достъп до интернет са се увеличили от 53,7 на сто до 87,3 на сто - ръст с над една трета, показват данните на Националния статистически институт след допитване до 8596 лица в периода април - юни 2022 г.
През тази година цели 79% от хората на между 16 и 74 години използват Глобалната мрежа поне веднъж седмично, а 61,2% са онлайн няколко пъти на ден. Ако през 2013 г. близо 41% от хората са признавали, че никога не са влизали в интернет, то днес тази група съставлява едва 12,8% от населението.
Онлайн, но защо?
- Най-често интернет се използва за комуникация, като 67,3% извършват телефонни или видеоразговори с различни приложения, а 63,4% са в социланите мрежи. Електронната поща е далеч назад с 42,8%.
- 60,2% от българите са онлайн, за да търсят информация за стоки и услуги. Близо 10% по-малко са тези, които четат новинарски сайтове, вестници и списания онлайн.
- 41,6% слушат музика онлайн и теглят песни. Аудиторията на сайтовете за видеосподеляне е 27,5%, 23% гледат телевизия онлайн.
- Прави впечатление, че вече 8,4% от е-населението на България използва платени видео платформи (например HBO Max, Netflix и Disney+)., a 5,3% слушат подкасти.
- 39,1% търсят здравна информация онлайн, а 11,2% запазват час при лекар чрез уебсайт или приложение.
- 22,4% банкират онлайн.
Какво си купуваме онлайн?
23,9% са българите, които пазаруват онлайн. Какво си купуват най-често?
- Дрехи, обувки и аксесоари (81,3% от пазаруващите);
- Услуги, свързани с туризъм (30,5%);
- Спортни стоки (30,4%);
- Козметика (27%);
- Храна от ресторанти и кетъринг фирми (26,5%);
- Прави впечатление липсата на книгите сред най-купуваните стоки онлайн.
Е-управлението и е-гражданите почти ги няма
Прави впечатление изключително слабото участие в онлайн консултации, анкети и гласувания по граждански и политически въпроси - едва 7,6%. Общо 16,8% изразяват мнение по тези теми в сайтове и социални мрежи.
Общо 26,4% са тези, които са използвали мрежата за взаимодействие с административни органи и публични институции. Най-често това се е изразявало в достъп до публична информация, теглене на документи и формуляри и получаване на информация, включително - за работно време.
Под 10% подават данъчни декларации през сайта на НАП. Общо по-малко от 3,5% от хората са подавали искания, жалби и искове до институциите.
Какви са основните спънки?
- Технически проблеми при използването на сайта или приложението (според 22,6% от запитаните);
- Трудна за използване платформа (14,2%);
- Проблеми при използването на средство за електронна идентификация (6,8%).
Трупаме ненужни стари устройства
52,5% от лицата пазят в домакинството си мобилни телефони, смартфони, таблети и компютри, които вече не използват. Едва 6,2% дават своя е-отпадък в пункт за рециклиране, а 22,2% продават или даряват старите си уреди.
Все още цената и техническите характеристики са в пъти по-важни при вземането на решение за покупка в сравнение с това дали даденото устройство е енергийно ефективно и дали може да бъде удължен неговият живот.