Магистрала и успоредно с нея жп линия, които свързват Балтийско и Черно море - подобен проект би струвал милиарди долари, но положителният икономически ефект от него би бил многократно по-голям. А осъществяването на подобен мащабен план изглежда по-близо след среща между представители на правителствата на Румъния и САЩ.
Темата за изграждането на такова трасе между Гданск и Констанца беше една от обсъдените по време на визитата на румънския министър на икономиката Виргил-Даниел Попеску в Щатите през миналата седмица. По време на неговата визита е било подписано споразумение, което трябва да осигури мащабни инвестиции за осъществяването инфраструктурни проекти.
По думите на Попеску Щатите могат да осигурят 7 милиарда долара за изграждането на енергийна и транспортна структура, а това може да включва и част от въпросната магистрала и жп връзка между двете морета в Източна Европа.
В своя публикация по темата от сайта Emerging Europe поглеждат по-детайлно върху това какво точно са договорили Букурещ и Вашингтон преди няколко дни. Според медията изграждането на такава връзка от север на юг между Балтийско и Черно море е "отчайващо необходима". Но финансирането и осъществяването ѝ са по-сложни от очакваното.
Авторът на платформата Крейг Турп-Балаз акцентира върху това, че Румъния няма да получи директно финансиране от 7 милиарда долара за осъществяването на мащабния инфраструктурен проект.
Той се позовава на румънския транспортен министър Лусиан Боде, според когото северната ни съседка ще може да получи тази сума под формата на т.нар. "меки" заеми при условие, че в изграждането на трасетата ще участват американски компании и технологии.
"Това не е подарък", коментира Боде. Министърът загатва, че част от тези 7 милиарда долара ще бъдат използвани за завършването на две отсечки от магистрала в западната част на Румъния. Те, от своя страна, могат да бъдат включени във въпросния път между Констанца и Гданск.
Идеята за връзката между двата града е част от инициативата "Три морета" от 2015 година, в която участва и България.