В четвъртък ФИФА обяви, че се ангажира да направи фундаментални реформи, за да се справи с корупционната криза в организацията. Ще бъдат ли доволни обаче ключовите спонсори?
Coca-Cola, McDonald's, Visa, Adidas и AB InBev излязоха със съвместно писмо през седмицата, в което поискаха действие от страна на ФИФА. Те обаче не искат само реформи, но и дългосрочен и независим надзор.
„Пределно ясно е, че феновете и търговските партньори на ФИФА повече няма да приемат нещо по-малко от пълна прозрачност”, написа федерацията, цитирана от СNN.
Ръководният орган на футбола се съгласи и на серия промени в управлението след огромния корупционен скандал, който разтърси институцията.
ФИФА подчерта, че крайната ѝ цел е да бъде припозната като модерна, надеждна и професионална организация от търговските си съдружници.
Една от идеите, които се подхвърляха, бе спонсори да се включат в нов консултативен съвет на ФИФА. Това обаче няма да се случи. Федерацията обаче се съгласи за „кодекс на поведение” за търговските партньори, който ще публикува на уебсайта си.
От сега нататък реакцията на спонсорите ще бъде съдбоносна за финансовата стабилност на ФИФА.
Международната футболна федерация няма да потвърди информацията, че губи пари през тази година, но финансовият директор Маркус Катнер призна, че не е била лесна година.
Промените включват повече членове на независима комисия и надзор от напълно независима комисия за одит. Ще има и ограничения на мандатите на висшите служители, оповестяване на заплатите, създаване на борд на директорите и повече жени в управлението.
Пакетът от реформи ще бъде формално гласуван през февруари.