Норвегия, както изглежда, се надпреварва сама със себе си в изграждането на инфраструктурни проекти в категория "най". Това донякъде е разбираемо с оглед на географските осоености на страната. Най-дългият тунел в Европа към момента Lærdal е 24,5 км и осигурява връзка без ферибот между Осло и Берген.
Сега страната анонсира плановете си за изграждането на най-дългия подводен тунел в света, за да съкрати с 11 часа пътуването по крайбрежната магистрала Е39, съобщава Independent. Намеренията са тунелът Rogfast, който е със заявката и за съоръжение с най-голяма дълбочина в света, да бъде около 26,5 км дълъг и ще свързва районите Рандаберг и Бокн.
Изграждането на тунела с четири ленти за движение с две платна и максимална дълбочина около 400 метра ще струва почти €2 милиарда и ще бъде прокарано през скален слой под водата. Първоначално плановете за Rogfast бяха одобрени от норвежкия парламент през 2017 година, но през 2019-а бяха спрени поради проблеми с бюджета и някои договорни неуредици.
Проектът има за цел да съкрати с 11 часа сегашното 21-часово пътуване по 680-километровата крайбрежна магистрала Е39 от Кристиансанд до Трондхайм. Към момента маршрутът се прекъсва от седем ферибота, които често закъсняват поради лошото време, казва Одвар Каармо, ръководител на проекта Rogfast.
"Пристанището в Мортавика е доста уязвимо и през зимата понякога се налага фериботите да се пренасочват към друго пристанище. След като тунелът бъде завършен, няма да се налага да разчитаме на хубаво време, за да поддържаме пътищата отворени", коментира той.
Тунелът е част от модернизацията на целия път Е39 на обща стойност €43,6 милиарда и се очаква да бъде завършена около 2033 г.
За да преминат през подводното съоръжение, шофьорите ще трябва да заплащат такса от около 36 евро, а времетраенето на пътуването ще около 35 минути.