18 километровата нова връзка, наречена Fehmarn Belt между Германия и Дания ще бъде най-дългият и най-дълбокият подводен тунел в света и за автомобилен, и за жп транспорт.

След като бъде завършен, тунелът обещава да намали времето за пътуване, да укрепи връзките между Скандинавия и Централна Европа, да създаде по-зелена лента за движение и да подобри транспорта с влакове. Звучи като цена за 10 милиарда евро и има одобрение от програмата Ten-T на Европейската комисия.

За този тунел ви разказахме още през юни, като тогава стана ясно, че ще се състои от 89 бетонни елемента, които се изграждат в специално съоръжение, наречено най-голямата строителна площадка в Северна Европа. През май беше излят първият от елементите. Тогава се смяташе, че тунелът ще струва 4,8 милиарда евро.

Подводният тунел с фиксирана връзка ще се състои от две двулентови магистрали, разделени от обслужващ проход и две отделни железопътни линии.

Пътуването с влак от Копенхаген до Хамбург отнема около четири часа и половина, според техническият директор Йенс Оле Каслунд на Femern A/S, държавната датска компания, която отговаря на проекта. "Когато тунелът бъде завършен, същото пътуване ще отнеме два часа и половина", казва той, цитиран от Greek Reporter.

Проектът Fehmarn Belt Fixed Link

Femern A/S положи основите на концепцията за фиксирана връзка през 2008 г., но бяха нужни още дванадесет години, преди първата копка да се състои през 2020 г. в Дания и след това през 2021 г. в Германия.

Първоначалната подготовка на площадката започна в Rødbyhavn на Lolland и Puttgarden на остров Fehmarn. През 2021 г. компанията изгради и нови канали и пътища за достъп.

Компанията създаде работни пристанища и драгира Fehmarn Belt, за да установи нови земни площи. Те също така са построили нов, така наречен тунелен град, където могат да бъдат изградени необходимите елементи за проекта Fixed Link.

Италия започва строеж на подводен тунел в Генуа

Италия започва строеж на подводен тунел в Генуа

Прогнозите са да бъде отворен за движение през лятото на 2029 г.

През 2022 г. Femern започна да строи портали от двете страни, като завършването се очаква до края на 2024 г. от датската страна и през 2025 г. от германската страна. Порталите свързват железопътната линия и магистралата на тунела с модернизираните и новопостроените пътища и железопътни линии във вътрешността на страната.

Целта на проекта е да се създаде тунел, който е устойчив на времето. И все пак има някои критици, които се съмняват, че това е възможно. Еколозите по-специално, се тревожат за щетите, които строителството може да причини на морските дъна и океана. Те се чудят дали си струва предполагаемите предимства на тунела.

Някои природозащитници, като германската група NABU, изразиха загриженост относно потенциалното унищожаване на защитения от ЕС пояс Фемарн. Мнозина пък се чудят дали тунелът ще отговаря на екологичните изисквания на ЕС за бъдещето.

Тунелът трябва увеличи капацитета и облекчи задръстванията по железопътните и пътните мрежи в Дания, да спестява време, енергия, гориво и емисии на CO2 за транзитния трафик. Ето защо Европейската комисия определи тунела Fehmarn Belt за приоритетен проект.