Огромен скандал се развихри в Полша, след като стана ясно, че новите влакове на жп оператор в Долна Силезия тайно са саботирани от местния производител Newag с цел само той да може да поддържа машините, пише Ars Technica.

В дъното на казуса са две процедури - за доставка на влакове и за поддържката им. Първата е спечелена от Newag, но втората не приключва по очаквания от компанията начин. Новите мотрисни влакове Impuls влизат в експлоатация... и започват най-различни технически проблеми. Общото между тях - случват се след ремонти извън сервиза на Newag.

Най-големият търг за покупка на нови държавни влакове за над 1 милиард лева (поне засега) е спрян

Най-големият търг за покупка на нови държавни влакове за над 1 милиард лева (поне засега) е спрян

Към момента три от четири процедури за нов подвижен състав са прекратени

В един момент недостигът на подвижен състав заплашва изпълнението на разписанието и през лятото на 2022 г. един от независимите ремонтни заводи започва свое разследване. За целта наемат и специалисти по киберсигурност - етичните хакери от Dragon Sector.

След няколко месеца анализ на системите и софтуера на Impuls те откриват нещо, което разбива на пух и прах тезата на Newag до този момент - че само те като производител могат да поддържат качествено влаковете си. Тепърва компанията ще променя своята позиция няколко пъти...

Какво намират хакерите

Оказва се, че влаковете Impuls имат инсталирани GSM модеми, за които купувачът не знае. Те позволяват на Newag да изпраща команди към контролния софтуер.

Сред тях са ваденето на всевъзможни съобщения за грешки и даже блокиране на движението след спиране на определени локации с GPS координати, които съвпадат с локациите на конкурентни на Newag ремонтни бази. Същото се случва и при инсталиране на части с неодобрени предварително серийни номера.

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

По обществени поръчки, обявени от Министерството на транспорта

Може би най-важното - Dragon Sector откриват тайна комбинация, която се въвежда в контролния панел на влака и след нея уж "повредената" при неоторизиран ремонт машина се оказва напълно изрядна и готова да вози пътници.

Какво обяснява производителят

От Newag категорично отричат да са саботирали собствените си влакове. Първоначално те плашат Dragon Sector с дело за клевета и призовават анализираните от киберекспертите влакове да бъдат спрени от движение, защото "хакването на компютърни системи е в нарушение на закона и е заплаха за железопътното движение".

Грешка за милиони: Испания поръча влакове, които са твърде широки, за да преминат през тунелите

Грешка за милиони: Испания поръча влакове, които са твърде широки, за да преминат през тунелите

Двама високопоставени служители в транспортния сектор се разделиха с постовете си

После обаче версията се смени. "Президентът на Newag се свърза с мен. Той твърди, че компанията е станала жертва на киберпрестъпници и случилото се не е нейно дело. Анализът, с който съм запознат, показва друго", написа в социалните мрежи бившият министър по въпросите на дигитализацията Януш Чизински.

От ръководството на компанията после обвиниха и него, че разпространява неверни твърдения и обявиха, че... конкуренти са инсталирали зловредния софтуер във влаковете.