Неотдавнашна присъда по дело за самолети, блокирани в Русия след нейното нахлуване в Украйна през 2022 година, създаде прецедент, който ще има трайни последици за сектора на авиационния лизинг в Ирландия. И тъй като Дъблин е център на световната индустрия за лизинг на самолети, изходът от този случай ще оформи правни, финансови и стратегически решения за години напред, пише ирландската RTE, цитирайки анализ по темата.
Как се стигна до тук?
Ирландия е глобален център за лизинг на самолети и авиационно финансиране от 70-те години на миналия век, наследство, което започва с пионерската работа на Тони Райън в Guinness Peat Aviation (GPA). Неговият иновативен лизингов модел проправи пътя за индустриални гиганти като AerCap и Avolon, и двата със седалище в Дъблин. Този бизнес модел позволява на авиокомпаниите да разширяват своите флоти без огромни първоначални разходи, позиционирайки Ирландия като лидер, управлявайки над 60% от наетите самолети в света.
След нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. западните санкции принудиха лизинговите компании да прекратят договорите с руските авиокомпании. Това доведе до безпрецедентна криза с над 400 западни самолета, оценени на приблизително 10 милиарда долара, ефективно блокирани в Русия.
В отговор Русия прие законодателство на 14 март 2022 г., което позволява на нейните авиокомпании да пререгистрират чуждестранни самолети в страната, което усложнява усилията за възстановяване. Някои от тези самолети дори бяха продадени в Русия, което задълбочи правната и финансова сложност на ситуацията. Лизингодателите, изправени пред загуби за милиарди, се обърнаха към своите застрахователи, за да възстановят финансовата си експозиция по полици за военен риск и всички рискове.
Защо съдебните действия бяха предприети именно в Дъблин?
С много водещи лизингодатели на самолети със седалище в Дъблин, беше логично съдебните производства да се провеждат във Върховния съд. Avolon, втората по големина компания за лизинг на самолети в света зад AerCap, беше в центъра на тази съдебна битка, заедно с други лизингодатели като SMBC Aviation, BOC Aviation и AerCap, всички изправени пред подобни финансови загуби.
В основата на спора беше дали застрахователите, включително Lloyd's, Chubb, AIG и Fidelis, са длъжни да компенсират лизингодателите за самолетите, които са били ефективно конфискувани от Русия. Застрахователите отблъснаха с аргумента, че съществуващите полици не покриват напълно такива извънредни обстоятелства.

Източник: iStock
Какъв беше резултатът от действието?
През февруари Avolon постигна поверително споразумение със своите застрахователи, според съобщенията на стойност 300 милиона долара. Въпреки че пълните подробности остават неразкрити, това споразумение дава представа как подобни спорове могат да бъдат разрешени в бъдеще. Въпреки споразумението, несигурността остава. Други лизингодатели все още предявяват искове за милиарди срещу застрахователите и остава неясно дали ще последват допълнителни споразумения или разширен съдебен процес.
Последните финансови резултати на Avolon предлагат известна представа за това как компанията се движи напред. Въпреки че докладът не навлиза в подробности за споразумението, той показва, че компанията е започнала да се стабилизира след значителните си загуби от обезценка през 2022 г. от $304 милиона. Резултатът от тази съдебна битка ще оформи подхода на индустрията към бъдещите геополитически рискове.
Какво означава случващото се за индустрията за лизинг на самолети?
Една непосредствена последица е, че застрахователите вероятно ще затегнат условията на полиците и ще увеличат премиите за покритие на военния риск, което ще направи лизинга на самолети в политически нестабилни региони значително по-скъп. В отговор лизинговите компании могат също така да прилагат по-строги договорни гаранции за защита срещу геополитически смущения, като например изискване за по-големи гаранционни депозити или алтернативни гаранции. Докато лизинговите компании се приспособяват към увеличените разходи и рискове, авиокомпаниите могат да видят по-високи лизингови ставки, което в крайна сметка може да доведе до по-скъпи цени на билетите за пътниците.
Междувременно Русия беше принудена да ускори усилията си за развитие на собствена индустрия за производство на самолети, за да компенсира загубата на западни самолети. Въпреки това се очаква продължаващите санкции и липсата на западен опит да направят този преход бавен и скъп.
"По-широка промяна в начина, по който авиационната индустрия управлява риска"
Решението на съда в Дъблин е нещо повече от компенсация за изгубени самолети и сигнализира за по-широка промяна в начина, по който авиационната индустрия управлява риска. В продължение на десетилетия лизингът на самолети се основаваше на предположението, че самолетите винаги могат да бъдат върнати обратно в случай на спор. Руската криза предизвика това доверие, което предполага, че бъдещите лизингови договори може да се наложи да предефинират клаузите за непреодолима сила и да поставят по-голям акцент върху оценките на геополитическия риск.
Освен това този случай подчерта централната роля на Ирландия в правната и финансова рамка на глобалния авиационен лизинг. Присъдата ще служи като отправна точка за бъдещи спорове, укрепвайки репутацията на Дъблин като ключова юрисдикция за съдебни спорове за лизинг на самолети.
Индустрията научи важен урок: политическите рискове вече не могат да бъдат пренебрегвани. Компаниите за лизинг на самолети сега трябва да преосмислят своята експозиция, да диверсифицират своите лизингови портфейли и да изискват по-силна застрахователна защита. Докато неотдавнашното споразумение с Avolon дава известна яснота, по-широките правни битки далеч не са разрешени. Други лизингодатели все още са в спорове, а застрахователите се подготвят за потенциални допълнителни изплащания.
Тъй като индустрията се адаптира към тази нова реалност, едно нещо е ясно: дните на обичайния бизнес при лизинга на самолети свършиха. Сега секторът трябва да се развие, за да устои на свят, в който геополитическите сътресения могат да имат многомилиардни последици.