Хиротаке Яно, милиардерът, основател на японската дискаунт верига Daiso, почина на 80-годишна възраст. Създател на бизнес империя, той е пионер на така наречения модел "доларов магазин", който се радва на голям успех по света, пише Money Review.
Според Bloomberg Яно е притежавал 1.9 милиарда долара към момента на смъртта си. Той започва с един магазин в Такамацу, Япония през 1991 г., но идеята му е революционна. Докато страната е изправена пред продължила десетилетия битка с дефлацията, предприемачът отговорил на нуждата на потребителите от достъпни продукти, без да прави компромис с качеството. Тази философия бързо спечелила купувачите, превръщайки Daiso в гигант в търговията на дребно. С 4360 магазина в Япония и 990 в чужбина, веригата предлага всичко - от домакински стоки до канцеларски материали. Всички нейни продукти се продават за ¥100 (€0,62), като миналата година компанията реализира близо 4 милиарда долара продажби.
Историята на успеха на Хиротаке Яно обаче започва с провал. След като завършва университета Чуо в Токио през 1967 г., Яно заема различни длъжности. Освен всичко друго, той поема управлението на риболовния отдел на тъста си, който фалира.
През 1972 г. той започва да продава различни продукти директно от камион. Така се родила идеята да таксува 100 йени за всичките си артикули, така че да не губи време да окачва етикети с цените на всеки артикул. Пет години по-късно той основава Daiso, което означава "създаване на нещо голямо".
"Моментът му беше идеален", каза Паскал Мартин, партньор в OC&C Strategy Consultants, в по-ранни изявления пред Bloomberg. "Първият магазин за 100 йени отвори врати през 1991 г., няколко години след спукването на японския икономически балон, когато започна голяма промяна в японската потребителска култура."
Самият Яно приписва успеха си на подходящата комбинация от продукти на Daiso, която продава висококачествени артикули за 100 йени. Служителите по снабдяването на неговата компания преговарят директно с производителите да поръчват големи количества на ниски цени.