Две трети от българската железопътна мрежа не е в добро състояние. Това се дължи на неизвършени ремонти от 13 години насам и най - вече на лошо текущо поддържане.
Вагонният парк е със средна възраст над 25 години, като над 50 процента от него се нуждае от спешен ремонт. Това съобщи на конференцията "Железопътен форум" във В. Търново министърът на транспорта Петър Мутафчиев, цитиран от Дарик Радио.
Природните бедствия през миналата година допълнително влошиха техническото състояние на инфраструктурата като щетите от тях са в размер на 230 милиона лева, припомни министър Мутафчиев.
Старите вагони и локомотиви не могат да предложат приемливо качество на превоза и да гарантират стабилна безопасност на движение. Особено критично е състоянието на т.н. електрички, доставени през 1970 година.
Проблем са и посегателствата и кражбите на жп материали. Само за 2005 година преките щети от кражби възлизат на 6 милиона лева.
Подготвена е програма за ремонт на 500 пътнически вагона на стойност 18 милиона лева и за ремонт на 1730 товарни вагони за 41милиона лева.
В момента в двете компании - БДЖ и Железопътна инфраструктура работят 34 000 души. До 2009 година заетите в жп сектора трябва да останат 30 000, каза още министър Мутафчиев.
Конференцията, посветена на инфраструктурата, технологиите и транспорта, ще продължи и утре. На нея са поканени и германски специалисти, водени от председателя на европейската асоциация на жп инженерите Хенрик Залцман.