„Актът наполовина, ако платим до седмица", съобщава от първата си страница „Монитор"
КАТ да прави отстъпка до 50% от наложената за нарушение на пътните правила глоба, ако провинилият се шофьор плати сумата в рамките на първата седмица. Такава мярка за повишаване на събираемостта от написаните актове и фишове обсъждат управляващите от ГЕРБ, научи "Монитор". Намерението на депутатите от партията е поправката да бъде вместена в Закона за движение по пътищата между приемането му на първо и второ четене.
От НАП вече са дали положително становище по отношение на идеята. Остава да се уточни точният размер на бонуса. По думите на шефа на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков, както и останалите предстоящи промени в закона, отстъпката е заимствана от нормативната уредба в други европейски държави. Методът за поощряване на плащането на глобите се прилагал например в Гърция. Именно там водачите се бъркали наполовина, ако не си правят оглушки да платят акта. След въвеждането на бонуса събираемостта на глобите в южната ни съседка белязала значителен ръст. Освен това доказателство за ефективността на този подход бил и въведеният у нас механизъм за 5% отстъпка при плащане на данъците "кола" и "сгради" до края на март и също толкова при внасяне на налога върху общия доход до 31 януари.
Заради острата нужда от подобряване на крайно незадоволителната събираемост на глобите в полезрението на депутатите от ГЕРБ е попаднала и друга мярка, която е въведена в Холандия. Там начислявали тлъсти лихви, ако шофьорът не погаси дължимата санкция през първия един месец. По всяка вероятност и тази тесла за некоректните платци ще намери място в закона.
Още от статията на „Монитор"
„Задава се хаос с коледните добавки на пенсионерите", информира от първата си страница „Сега"
Обещанието на премиера Бойко Борисов 1.1 млн. пенсионери с пенсии до 200 лв. да получат коледните си добавки от 25 лв. в първия работен ден на 2010 г. ще създаде грандиозен следновогодишен хаос. Проблемът е, че 78% от имащите право на добавки, т.е. над 850 000 души, си вземат парите не по банков път, а в пощенските станции. И на практика няма как в един ден да се преведат и разнесат парите, както и да се обслужат толкова хора.
"Раздаването на коледните добавки към пенсиите може само да започне на 4 януари 2010 г., но едва ли ще свърши навсякъде", обясни вчера пред "Сега" изпълнителният директор на "Български пощи" ЕАД Милен Керемедчиев. 4 януари е първият работен ден и тогава Министерството на финансите ще преведе на НОИ необходимите за коледните добавки близо 28 млн. лв. На свой ред НОИ ще преведе тези пари по банковите сметки на всеки от 28-те регионални пощенски поделения. "В най-добрия случай нашите бронирани коли ще тръгнат да ги разнесат в ранния следобед. Но има десетки много отдалечени селища, в които е невъзможно плащането да стане същия ден", категоричен бе шефът на пощите. Според него е създадена необходимата организация никакви пари да не остават да пренощуват в самите пощенски станции. "Там, където няма вероятност коледните пенсии да се раздадат същия ден, инкасовите автомобили изобщо няма да тръгват", обясни Керемедчиев.
Все още не е ясно колко ще струва извънредното изплащане на добавките на бюджета. Според Керемедчиев пощите няма да получат нищо. "Просто ще го сметнем към оперативните си разходи и толкова. Това е положението", заключи той. Според наредбата за изплащането на пенсиите обаче пощите прибират по 8.5 лв. на всеки 1000 лв., установи "Сега".
Другият сериозен проблем е огромният брой хора, които трябва да получат в един ден парите си от пощенските клонове. За да обслужат 2 млн. пенсионери, пощите раздават пенсиите по график от 7-о до 20-о число на месеца. Абсолютно невъзможно е да се справят с парите на 850 000 души за по-малко от половин ден. Ако се работи и извънредно, държавата ще трябва да отдели пари и за допълнителен труд. За хората, които получават пенсии по банкова сметка, проблем няма да има. От НОИ вече са готови с техните ведомости. "Когато излезе постановлението на правителството, тогава ще коментирам. Сега няма какво", каза пред "Сега" управителят на НОИ Сотир Ушев.
Още от статията на „Сега"
„Губим 1 млрд. евро инвестиции заради „зелен" мораториум", съобщава от първата си страница „Класа"
Заради налагането на мораториум върху изграждането на централи, използващи възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), страната ни ще загуби 1 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции. Това каза вчера председателят на Българската фотоволтаична асоциация (БФА) Никола Газдов. По думите му това ще бъдат загубите за следващите пет години, защото инвеститорите ще се отдръпнат от страната ни. България ще загуби и още 300-400 млн. евро заради непроизвеждането на допълнителни стоки и услуги, свързани с проектите, алармира Газдов.
Според него самото обявяване на предложението за мораториум върху строежа на скоро започнали или нови вятърни и слънчеви паркове вече е накарало банките да престанат да финансират проекти, които се изпълняват. Идеята бе лансирана през миналата седмица от министрите на околната среда и водите Нона Караджова и на енергетиката Трайчо Трайков. Според Караджова със спирането на проектите страната ни няма да рискува нова наказателна процедура заради екологията. По този начин ще се спре и хаотичното строителство на ВЕИ мощности, аргументират се от правителството.
Друга причина за спирането на проектите за екомощности е предупреждението на Европейската комисия, че ще започне процедура срещу страната ни заради строителството на такива централи без направена екооценка. Някои от проектите дори предвиждат изграждане на централи в зона „Натура 2000".
Мораториумът ще е в сила, докато не се приеме новата енергийна стратегия на страната и стратегия за развитие на ВЕИ мощностите. Ключов фактор за премахване на забраната е изготвянето на карта за енергийния потенциал на страната. От енергийното министерство вече обясниха, че се очаква картата да бъде готова до средата на следващата година.
Докато документите се приемат, много компании ще фалират, коментира заместник-председателят на БФА и бивш заместник енергиен министър Илко Йоцев. Неговият проект за слънчева централа край айтоското село Винарско вече е бил спрян. Въпреки че той има всички необходими документи и предварителен договор за присъединяване към елмрежата, Райфайзенбанк е отказала да отпусне кредит, обясни Йоцев.
Още от статията на „Класа"
„Граничар уредил алиби на Гейзо", разкрива „Стандарт" от първата си страница
Граничен полицай е осигурил алиби на издирвания от МВР Евгени Милев-Гейзо. Това разкри вътрешният министър Цветан Цветанов два дни след престрелката на магистрала "Тракия". При нея бе убит шофьорът на бандата на Крокодилите.
Нейни тартори са братята Емил Милев-Кроки и Евгени Милев. Според полицията двамата са участвали в нощния екшън, но са успели да се измъкнат. Гейзо обаче заяви в интервю пред столичен вестник, че по това време вече е бил в Германия и има желязно алиби. МВР разкри как бандитът се е сдобил с него. На 13 декември граничарят Димитър Иванов, който дежурял на Калотина, записал в компютърната система, че Гейзо заедно с още двама негови приятели напускат България в посока Германия.
Сръбските граничари обаче вписали само спътниците на Милев. Разминаването в справките усъмнило разследващите. Димитров бил пратен на детектора на лъжата. Граничарят не издържал теста и признал, че вписал данните на Милев фиктивно.
Още по темата от „Стандарт"
„Търси се форма за идването на затворници от Гуантанамо", разкрива от първата си страница „Дневник"
Голяма плетеница от въпросителни последва намерението на правителството да приеме заподозрени терористи от американската военна база в Гуантанамо, Куба. Това стана точно когато президентът на САЩ Барак Обама направи първия сериозен опит да реши проблема със закриването на лагера, създаден през 2002 г.
Най-вероятно ще приемем един "или не повече от двама", разясни пред журналисти вътрешният министър Цветан Цветанов. Със сигурност обаче приетите няма да бъдат задържани в България, допълни той.
Вчера Швейцария прие един гражданин на Узбекистан със статут на имигрант и право да работи в страната, но след гаранции от Вашингтон, че той не обвиняван и не представлява никаква заплаха за сигурността.
На въпроса на "Дневник" с какъв статут как точно ще пребивават подобни лица в България Цветанов отговори, че "всички страни - членки на ЕС, които са приели лица от Гуантанамо, вървят към интегрирането им в обществото". Окончателен отговор на всички въпроси ще има, когато приключи работата на междуведомствената работна група, допълни той.
В България юристи обаче обърнаха внимание, че въпросителните остават далеч повече от отговорите. Идващите от американския лагер могат да бъдат третирани като бежанци само ако те желаят това. Ръководителят на Асоциацията за европейска интеграция и права на човека Михаил Екимджиев обясни, на статутът на бежанец се получава по желание на лицето, ако то е избягало от страна, където е репресирано по политически, расови, религиозни причини.
Още от статията на „Дневник" и още по темата от „Дневник"
„Сметките за парно скачат с 6-7 лв.", информира „Монитор"
Евентуално поскъпване на парното със 7-8 процента ще увеличи месечните сметки на абонатите с 6-7 лв. Това прогнозира председателят на Асоциацията на топлофикационните дружества и шеф на „Топлофикация София" Петко Милевски.
В началото на седмицата българите бяха предпразнично изненадани с прогноза, че топлото ще поскъпне със 7-8% след Нова година, направена от председателя на ДКЕВР Ангел Семерджиев във връзка с искането на „Булгаргаз" за поскъпване на природния газ със 17,02 на сто. В цената на парното 75% е съставката на газа, обясни Милевски. Той също се съгласи със сметките, че ако цената на газа скочи, има голяма вероятност парното да поскъпне със 7-8 на сто.
Не е нужно да се драматизира. Това означава допълнителен разход от десетина лева, което няма да обремени семейния бюджет след Нова година. Миналата година шоковете бяха много по-големи, софиянци са обръгнали на подобни „подаръци", коментира още Милевски. Той поясни, че сметката с колко ще поскъпнат природният газ и парното я прави държавният регулатор по специална методика. Има нормативна база, според която ако има повишаване на цената на газта, автоматично трябва да се коригира и цената на топлинната енергия обясни Милевски. Той обаче побърза да уточни, че не топлофикационният сектор е този, който може да задоволи социални очаквания. Очакванията за социална реакция не трябва да се отправят към топлофикациите, а към регулатора ДКЕВР и държавата, отсече той.
Милевски смята, че в пазарна среда хората трябвало да разбират, че става въпрос за продукт, който е силно зависим от външните пазари, но изрази надежда, че ДКЕВР ще намери механизма, който да даде възможност преходът от една към друга цена на парното да става по по-плавен начин.
Шефът на столичната топлофикация направи паралел с вдигането на цената на автомобилните бензини в апела си населението да не драматизира заради поскъпването на парното, но не отчете факта, че ако на човек му стане прекалено скъпо, просто слиза от колата и спира да я кара, докато от връзката с „Топлофикация" трудно може да се откачи и тя трае на практика до живот.
Още от статията на „Монитор"
„Строителен бос купува "Химко", информира „Стандарт"
Известният благоевградски строителен предприемач Николай Галчев купува "Химко". Новината потвърди шефът на "Ново Химко" Андрей Семерджиев с уговорката, че рибата е още във водата. Именно "Ново Химко" държи мажоритарния пакет на замразения от шест години врачански торов завод, защото съдът прие оздравителната програма на дружеството.
Семерджиев и Галчев вече са си стиснали ръцете, но сделката все още не е финализирана. Предстои прехвърлянето на собствеността в Агенцията по вписванията, уточни Семерджиев. Преди около две години "Уралхим" също докара нещата до това положение, но в последния момент руснаците се отказаха. По тази причина шефът на "Химко" отказа да коментира повече подробности по сделката с Николай Галчев, включително и това дали торовото дружество има дългове към благоевградския предприемач.
Галчев е собственик на холдинг с 16 дъщерни фирми, специализирани в извършването на различни дейности и услуги. В момента портфолиото на бизнесмена съдържа повече от 20 сериозни предприятия в различни сектори на икономиката.
Още от статията на „Стандарт"
„Българските хотели смайват с високи цени по празниците", разкрива „Сега"
Кризата, изглежда, не е изплашила българските хотелиери, защото цените за празниците остават много високи. Могат да бъдат намерени празнични пакети за по 200-300 лв., но има и такива, които сериозно надхвърлят офертите за сходни условия в чужбина, показва проверка на "Сега". Най-високи цени поддържат зимните курорти за дните около Нова година, като тук рекордът е на Банско. 5 вечери в 4-звезден хотел например се предлагат за 1060 лв. и още има свободни места. Повечето предложения за хотели от същата категория и за същото време варират между 650 и 750 лв. В Пампорово може да излезе малко по-евтино, но и там подобни оферти са за 550-650 лв. В повечето цени са включени закуски и празнична вечеря, както и ползване на басейн, сауна, парна баня, джакузи и др.
За сравнение при резервация в последния момент Нова година в Париж струва 1400 лв. В цената влизат 5 нощувки в четиризвезден хотел, самолетните билети, закуски и панорамна обиколка на Париж. Такава новогодишна ваканция в Рим излиза малко над 1000 лв.
Съвсем достъпни са и предложенията на Гърция и Турция. Нова година в Халкидики в тризвезден хотел излиза средно между 60 и 100 лв. на вечер. Нощувките по празниците в Солун варират между 70 и 100 лв. За да се възползват от тези цени обаче, туристите трябва да имат резервация поне за 3 дни. В много от предложенията не е включена празнична вечеря и за нея трябва да се доплати допълнително. По традиция пътуването по Коледа е по-евтино. 3 вечери в двойна стая на хотел 4 звезди в Хисаря се предлага за 280 лв. Нощувките в хотели във Велинград от същата категория също излизат приблизително толкова. Встрани от популярните дестинации могат да бъдат намерени и по-изгодни предложения. В Трявна 3 вечери в четиризвезден хотел излизат 150 лв. Големите зимни курорти за Коледа предлагат най-скъпи оферти. Само две нощувки в хотелите 4 звезди в Банско излизат 230 лв. За три нощувки пък цената е над 300 лв.
И за Коледа промоциите в чужбина са по-изгодни от българските. 2 вечери в Истанбул в хотел 3 звезди излизат 200 лв., а ако хотелът е 4-звезден, цената е 270 лв. В сумите влизат още транспортните разходи, закуски, празнична вечеря и обиколка на града с автобус.
Още от статията на „Сега"
„Говорим по GSM с 20% по-евтино", информира „Стандарт"
По-евтини разговори по мобилния телефон ни очакват догодина. Поне с 20% ще бъде намалението на цените за крайните потребители, съобщиха от "Мобилтел". Прогнозата се основава на традиционните годишни намаления на цените. В последните 3 г. ежегодният спад в средните разходи на абонатите е 24%, като в това се включват цените на обажданията и месечната такса. Две намаления предстоят догодина на цените на едро (между мобилните оператори) - от 1 януари и от 1 юли. Това, както и засилената конкуренция между трите мобилни компании, ще доведе до спад в цените за крайни клиенти, смятат от "Мобилтел". И без предстоящите намаления, страната ни е сред първенците по ниски тарифи в ЕС. Ние сме втори със средна цена на минута от 6 евроцента. Преди нас е само Кипър с 5 евроцента, при 14 евроцента средно за Европа. Данните са от 14-ия доклад на Европейската комисия за напредъка в телекомуникациите на страните членки.
България е и сред първенците по инвестиции в телеком сектора. Годишните вложения у нас са над 500 млн. евро, или близо 2% от БВП, при по-малко от 0,5% средноевропейско ниво. Приблизително 70% от тях (350 млн. евро) е делът на мобилните оператори.
Още от статията на „Стандарт"
„Средните компании останаха обект на придобивания през 2009 г.", анализира „Дневник"
Пазарът на сливания и придобивания в България през настоящата година не отстъпи от реалността в цяла Европа. Това поне показва равносметката на "Дневник" спрямо данните, представени от Европейската асоциация на фондовете за дялови инвестиции (European pricate equity and venтure capital association - EVCA). За годината са сключени около 15 сделки за поне 400 млн. евро, като близо една трета са с участието на дялови инвеститори, а останалата със стратегически.
Пазарът на сливания и придобивания в България не е мъртъв и последните няколко сделки доказват това, каза наскоро Матео Патроне, главен експерт корпоративен капитал в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), която е сред основните инвеститори в редица дялови играчи в Източна Европа. Според Патроне 15-16 са сделките, сключени на българския пазар от януари до декември 2009 г., което по думите е показателно, че все пак такива има, макар и с около 50% по-малко спрямо пика от 2007 г. Подобна картина отчита и "Дневник". Все пак обемите са с над 60% по-малки от придобиванията през 2008 г.
Тогава сделките бяха за поне 1.3 млрд. евро и сред тях бяха придобиването на "Нова телевизия", на Българо-американска кредитна банка и на близо 70 бензиностанции на "Петрол".
Ситуацията в България не се различава драстично от заключенията на EVCA за периода 2007 г. до края на третото тримесечие на 2009 г. Според доклада, представен в началото на декември, през 2008 г. средствата за изкупувания са паднали с една трета спрямо пика през 2007 г., а за първите девет месеца на 2009 г. те се свиват с още около 50 на сто спрямо 2008 г.
Допълнително оценките, на които са сключвани сделките през тази година, са с близо 40% под стойностите отпреди две години. Според Патроне най-силно изразен е спадът в цената на една компания, изчислен през оперативната й печалба (EV/EBITDA) - постигнатите цени вече са 6-7 пъти EBITDA спрямо 12. Подобна тенденция отчита и EVCA, като средно между 2007 г. и третото тримесечие на 2009 г. оценките се понижават с поне една трета, а инвестициите въобще са с над 60% по-малко. Най-силно изразен е спадът при по-големите сделки в групата от 100 до 250 млн. евро и нагоре, а докато при средните и по-малките той е по-слаб.
Още от статията на „Дневник"
„Ако имаше добър ход за "Кремиковци", досега щеше да се е случил", казва в интервю за „Сега" икономическият зам.-министър Евгени Ангелов
Г-н Ангелов, в условията на криза има ли шанс за бърза приватизация на "Булгартабак" и правителството поставя ли си някакви срокове за това раздържавяване?
- Това предприятие е трябвало да се приватизира със сигурност преди 10 години, защото тогава е имало сериозни позиции не само в България, но и в Русия и буквално е струвало милиарди. Новият екип на министерството на икономиката е категоричен, че процедурата по приватизация трябва да бъде максимално прозрачна. До няколко дни Агенцията за приватизация ще представи критериите, които трябва да покриват претендентите за консултант по раздържавяването. Тези критерии ще са такива, че да допуснат максимален брой големи банки с опит в приватизацията, което означава, че няма да се залагат безсмислени специфични условия, които да редуцират участници. Плановете ни са през януари да имаме техните оферти, те да бъдат бързо оценени и фактически веднага след това да стартира подготовката за приватизация. Оттам нататък работата остава в ръцете на агенцията и този консултант.
Как ще се раздържавява "Булгартабак" - холдингът заедно с цигарените фабрики, както реши предходната власт, или всяка поотделно?
- Нашето желание е холдингът, цигарените фабрики в София и Благоевград, предприятието за първична обработка на тютюн в с. Ясен и марките да се продадат съвкупно и това е стратегията, която следваме. Но ако получим убеждаващи аргументи от АП и бъдещия консултант, че приватизацията трябва да се направи по различен начин, ще се съобразим с това. Цялостна приватизация е за предпочитане, защото иначе се влиза в доста сложни дискусии кои активи как да бъдат уредени, как да се разделят марките между съществуващите предприятия, а всички тези неразбории само ще забавят продажбата.
Не казвате нищо за начина, по който ще се продава - на търг с явно наддаване или с тайно, а може би през Българската фондова борса?
- Активи от ранга на "Булгартабак" трябва да се продават предимно чрез търг с тайно наддаване, за да се гарантира възможно най-висока продажна цена. Вероятно търговете с явно наддаване изглеждат на публиката по-прозрачни, но не бива да се забравя, че претендентите при тях са в обща зала и наддават с табелки. Тогава не се стига до максималната възможна цена, защото шансът за разбирателство между страните по време на наддаването е доста по-голям. Когато търгът е с тайно наддаване, никой няма представа от цената, предложена от конкурента, а и всички оферти се отварят в един и същи ден пред камерите и фотоапаратите на медиите.
Предстои оценка на активите на "Булгартабак", от която да се определи началната цена на наддаването, но искам да ви кажа, че голяма тежест в нея ще имат и марките, защото те са утвърдени на пазара и всъщност те продават цигарите.
Приватизацията на тютюневия холдинг през фондовата борса не е предпочитан вариант, защото при нея се губи отсяването на купувачите. При такъв вариант съществува реална опасност "Булгартабак" да се купи от някоя офшорка или новият собственик да се окаже вид брокерска къща, която да разпродаде имотите, без изобщо да се ангажира да продължи производството на цигари. Освен това през борсата купувачът трудно може да бъде обвързан със следприватизационни ангажименти.
Т.е. ще има изисквания, които трябва да покрият потенциалните купувачи на тютюневия холдинг?
- Един от ангажиментите, който трябва да се поеме, е, че холдингът и след приватизацията ще продължи да изкупува български тютюн и нормата ще е фиксирана с конкретен процент. Ще се изискват гаранции, че няма да се промени производствената дейност на компанията, а дори ще се разширява в бъдеще и т.н.
Акцизът на цигарите скача драстично през 2010 г. Очаквате ли "Булгартабак" да загуби пазарен дял и дори да фалира, както БСП твърди?
- Твърденията за фалит са прекалено пресилени - не забравяйте, че този скок в акциза ще има ефект не само за "Булгартабак", но и за целия пазар на цигари у нас. Т.е. пазарната среда ще е еднаква за всички и пазарният дял на компаниите ще зависи от това какви решения ще вземат мениджърите им. Искам и да ви кажа, че приходите в бюджета от новите акцизи и от разпределената печалба на холдинга ще надвишат в пъти тези 70-80 млн. лв., които бяха посочени в публичното пространство през май 2009 г. като цена, на която ще бъде продаден "Булгартабак". Противно на опозицията очакванията ни са холдингът да няма сериозна загуба на пазарен дял, който в момента е около 50 процента.
Още от интервюто на „Сега"
„Кризата не спира китайски фирми да инвестират в България", казва в интервю за „Монитор" посланикът на Китайската народна република в София Джан Вансюе
Ваше превъзходителство г-н Джан Вансюе, в момента в Копенхаген международната общност се фокусира върху въпроса как да се справи с климатичните промени. Какви мерки са предприети от Китай?
- Китайското правителство обръща голямо внимание върху въпроса по климатичните промени, за справянето с който е предприело много активни и ефективни мерки. През последните няколко години намалихме производството на стомана с повече от 100 млн. тона, закрихме малки ТЕЦ-ове с обща мощност над 60 млн. киловата, за което платихме висока цена. Неотдавна китайското правителство обяви своята цел за ограничаването на емисии на парниковите газове, т.е. до 2020 година единица БВП СО2 емисия ще се намали с 40 до 45% спрямо тази през 2005 година. За една развиваща се страна с относително ниско ниво на общо икономическо развитие като Китай тази цел е голямо предизвикателство. Китай трябва да положи упорити усилия, за да постигне тази цел наред с развиването на икономиката и ликвидиране на бедността, което показва възможно най-големите усилия от страна на Китай и най-искреното желание на 1,3 млрд. китайци да дадат своя принос в борбата с климатичните промени, както и факта, че китайското правителство със свои надеждни действия активно придвижва напред преговорите за „пътна карта Бали" и Копенхагенската конференция към положителни резултати. Международната общност, включително Франция, Германия и други страни от ЕС високо оценяват целта на Китай и я наричат „активна и делова", „важно усилие на Китай за справяне с климатичните промени" и „окуражаваща".
Някои страни смятат, че целта на Китай не е достатъчно амбициозна и настояват за нейното повишаване?
- Тази оценка не е обективна и справедлива. Китай е развиваща се страна с БВП на глава от населението малко повече от 3000 щатски долара и 150 млн. население, живеещо под линията на бедността. Задачата по ликвидиране на бедността и повишаване на жизнения стандарт на народа е изключително тежка. Същевременно въглищата заемат основен дял в нашата енергийна структура, което представлява огромен натиск и създава специфични трудности над ограничаването на емисиите на парниковите газове. За една развиваща се страна като Китай, за да може да продължава да се развива, се изисква и рационално увеличение на потреблението на енергия и съответните емисии. Справянето с климатичните промени не може да пожертва развитието, нито да удължи бедността и изостаналостта.
Някои развити страни твърдят, че общото количество на емисиите на Китай е много голямо, забравяйки това, че Китай има 1,3 млрд. население и „всички са родени равни". Според статистиките през 2006 г. общо СО2 емисиите на 1,3 млрд. китайци са 5,6 млрд. тона, съставляващи 20% от общите световни СО2 емисии, а развитите страни с едва 1 млрд. население са изхвърлили около 12,9 млрд. тона - което е 46% от общите световни емисии.
Обявената цел от Китай не отстъпва пред никоя развита страна по отношение на нейната интензивност. За 15-те години от 1990 г. до 2005 г. на единица БВП СО2 емисиите на развитите страни се намалиха със само 26%, а тези на Китай се намалиха с 46%. Развитите страни разполагат с високи технологии и имат най-високо ниво на развитие, но са постигнали само тези резултати. Честно казано, обявената цел да се намалят на единица БВП СО2 емисиите с 40-45% е максимумът за Китай. Ако някои все още изискват повече, то значи те или не знаят каква е реалността, или налагат на Китай невъзможното. Тук трябва да подчертая, че самоинициираната цел на Китай за намаляване на емисиите е безусловна, не е свързана с дейността на другите страни, нито може да бъде предмет за преговори.
Как гледа Китай на международното сътрудничество за справяне с климатичните промени и изискванията, отправени към Китай, че страната трябва да поеме повече отговорност?
- Климатичните промени са изключително предизвикателство за цялото човечество, за справяне с които е нужно надеждно сътрудничество и общи усилия на всички страни. Проблемът до голяма степен е причинен от неограничените емисии на парникови газове от развитите страни в дългия ход на индустриализацията. През 155-те години от 1850 г. до 2005 г. общите глобални СО2 емисии са 1122.2 млрд. тона, от които на развитите страни се падат 72% със своите 806.5 млрд. тона. А ЕС съставлява 27.5%. По отношение на емисии на глава от населението европейското ниво е 542 тона, световното ниво е 113 тона, а на всеки един китаец се падат само 71 тона. През 2006 г. развитите страни с едва 1/6 от световното население са изхвърлили 50% от общите глобални емисии на вредни газове. Отговорността трябва да поеме този, който е причинил проблема. Основният принцип на международното сътрудничество в областта на климатичните промени е „Споделена, но диференцирана отговорност". Всяка една страна трябва да поеме и изпълни адекватно съответните си задължения според този принцип. Но развитите страни не извършиха това както трябва. След влизането в сила на Протокола от Киото емисиите на повечето от развитите страни не само не са намалели, но и са се увеличили. А обещанията им да предоставят финансова и технологична помощ на развиващите се страни също не са изпълнени.
Китайците гледат да бъдат „верни на думите си и резултатни с актовете". Как развитите страни отстояват думите си в първия период на задължения е част от основата на международното сътрудничество на следващия етап. От всяка гледна точка - от историческа отговорност, реални условия до законни задължения и способност развитите страни трябва безусловно да продължат да бъдат първи в драстичното намаляване на вредните емисии и след 2012 г. да са задължени да предоставят на развиващите се страни финансови и технологични помощи, като развиващите се страни също да допринесат с каквото могат за справяне с климатичните промени.
Още от интервюто на „Монитор"
„Европа започва глобална битка с незаконната сеч", казва в интервю за „Класа" заместник-министърът на земеделието и храните доц. Георги Костов
Г-н Костов, на последното заседание за годината на Съвета на министрите на земеделието беше обсъждан регламент, чиято цел е да ограничи незаконната сеч в горите. Защо Европа започва подобна кампания?
- Това е глобална борба срещу незаконната сеч не само в рамките в ЕС, но и за трети страни. В Общността не бива да се допуска дървесина или продукти от дървесина, които са добити чрез незаконни практики. Процедурата по изготвяне на новия регламент продължава повече от две години и вече всички страни членки се обединиха, че Евросъюзът е длъжен да излъчи много силен сигнал за подкрепа на борбата с нелегалните практики, защото 20% от въглеродните емисии се дължат на незаконно извършените дейности в горите. Чрез този регламент Европа отново поема лидерска роля.
След като документът влезе в сила, всички оператори (хората и фирмите, които секат и преработват) ще трябва да работят само с легално добита дървесина. ЕК се беше съсредоточила върху две основни предложения, които бяха обсъдени на последното за годината заседание на Съвета на министрите на земеделието. Единият подход, предложен от по-голяма част от страните, е да се извършва надлежна проверка на операторите. Това означава, че по-рисковите фирми ще бъдат проверявани по-често от специален одитен орган, който ще бъде създаден с допълнителни указания. Всъщност регламентът представлява закон, а след това има правилник за приложението му. А как точно ще става следенето, как ще се извършват проверките, това ще бъде разписано в правилника.
Защо европейските министри не успяха да постигнат съгласие и да приемат регламента?
- Някои страни, например Дания, Великобритания и обединените край тях държави от Бенелюкс поискаха да бъде въведена тотална забрана за предлагане на незаконна дървесина в ЕС. На практика трябва постоянно да се доказва произходът на дървесината дори на оператори, които са легални. Макар че всички страни бяха на позицията, че не бива да се допуска нелегалната дървесина, много от тях се обявиха срещу тоталната забрана, защото тя води до допълнителни административни тежести за бизнеса.
Германия, Австрия, Франция, Финландия, в т.ч. и България подкрепихме предложението на Съвета на министрите, че като първа стъпка е по-добре да се запази надлежната проверка. Ако обаче се установи, че механизмът не работи, тогава ще се премине към забрана. На последното заседание не бе постигнато окончателно решение по този въпрос.
Спорно беше и дали да бъдат включени всички оператори, в т.ч. и дребните собственици. Финландската делегация предложи те да бъдат изключени 100% от регламента, защото в противен случай ще бъдат натоварени допълнително.
Какво следва за България след влизането в сила на, образно казано, новите правила?
- Този регламент не е насочен толкова към държавите в ЕС, а към трети страни, които оперират с незаконна дървесина в огромни размери, например Индонезия. Но за да има равноправие, ЕС предлага това, което ще прилага към трети държави, да важи и вътре в общността. Общото мнение е, че ние имаме добри системи за мониторинг. След влизането в сила на регламента при установени незаконни практики България може да стане потърпевша и да й бъдат налагани глоби.
В крайна сметка ще бъдем принудени да наложим истинска работеща система за контрол и за отчитане на количествата дървесина. Ще се създаде национален мониторингов орган, ще има такъв и на европейско ниво. Най-вероятно тези органи ще са независими от националните законодателства. В българските закони ще има ясно разписани наказания за фирмите, които работят с незаконна дървесина.
Освен това при първото си появяване на европейския пазар всеки оператор трябва да докаже, че дървесината е с нормално качество и после да си работи спокойно до доказване на противното. На практика това означава, че всички фирми от този бранш ще бъдат регистрирани. Досега у нас все говорехме как да извадим на светло бизнеса. Държавата не може да намери много пари, за да направи сертификация, но след като бъде приет този регламент, ще имаме силата да кажем: или се регистрирайте, или идва външният мониторинг, който ще накаже не само незаконните фирми, но и България.
Още от интервюто на „Класа"
„Догодина на Борисов ще му трябват резултати, но без да губи битката с общественото мнение", казва в интервю за „Дневник" Боряна Димитрова от социологическа агенция "Алфа Рисърч"
Какви преки последствия може да се очакват за отношенията между парламентарните сили, подкрепящи правителството, след разпадането на парламентарната група на РЗС?
- Три са видимите засега преки последствия:
Първо, намаляват "степените на свобода" на ГЕРБ при важни парламентарни гласувания. До този момент управляващите относително безпроблемно си осигуряваха липсващите им гласове, тъй като при три подкрепящи парламентарни групи нито една нямаше статут на "жизненоважна". Така Борисов получаваше по-голямо поле за маневри, а и никой не рискуваше да гласува заедно с БСП и ДПС. Разбира се, съвсем не е изключено още депутати от РЗС да последват примера на Марио Тагарински. Това обаче не би променило съществено нещата, защото "договарянето" с тях би усложнило отношенията не само с "Атака" и "Синята коалиция", но и вътре в групата на ГЕРБ, чиито членове постепенно ще започнат да излизат от ролята си на парламентарен декор.
Второ, нараства относителната тежест на "Синята коалиция". Бидейки член на ЕНП, ГЕРБ не може да си позволи да има за съюзник единствено националистическата "Атака". Ето защо управляващите ще се нуждаят от традиционната десница не просто като брой гласове, но и като експертен и символен капитал.
И трето, Яне Янев се връща обратно при добре позната си роля на радикално говорене, лишено обаче от институционална власт, след като вече бившата му парламентарна група загуби ръководните постове в парламента и намаляха силно източниците му на информация. Чуваемостта на Янев в обществото е в рамките на 10-15%. Мнозинството от хората не изпитват симпатии към политическите му пируети, но острият му език и нестандартно поведение могат да катализират онези критични настроения в обществото, които не приемат БСП за свой изразител, но нямат други говорители.
Какви са причините, довели до разпада на РЗС? Смятате ли, че те ще окажат трайно влияние върху парламентарното мнозинство и политическия климат?
- Какви са конкретните механизми на влияние, довели до оттеглянето на Тагарински, можем само да гадаем. Има обаче едно важно обстоятелство. Разпадането на групата на РЗС става в момент, когато започват да се появяват първите симптоми за проблеми в доверието към управляващите. Вярно, премиерът запазва обществена подкрепа. Правителството и ключови министри обаче губят популярност, а най-драматичен е спадът в доверието към парламента.
За два месеца, и то в началото на мандата, то намалява три пъти, което е абсолютен "рекорд" за тази институция. Борисов, който има силна интуиция и се съобразява с реакциите на общественото мнение, със сигурност си е давал сметка за новия период, в който влиза неговото управление. Предвид тежките гласувания в парламента, очакваното недоволство от липсата на коледни бонуси и верижните проблеми от неразплатените задължения към фирмите той се нуждае от по-устойчива формула на подкрепа в парламента, която след няколко месеца трудно би постигнал.
Известно е, че партията на Янев е в конфликт както с "Атака", така и със "Синята коалиция". От друга страна, тя държеше редица важни постове, които й даваха достъп до информация, която често използваше в запазения "Янев" стил - с димки и фойерверки.
В тази ситуация разпадът на парламентарната група на РЗС, въпреки че на пръв поглед стеснява възможностите на ГЕРБ, решава поне три проблема: Разпределя повече власт към "Синята коалиция" и "Атака", ангажира ги по-силно, а с това създава предпоставки и за по-твърда подкрепа от тяхна страна. Пренасочва вниманието и критичността от трите водещи фигури на ГЕРБ в парламента - Цецка Цачева, Искра Фидосова и Лъчезар Иванов, а и по-общо от парламентарната посредственост към "спектакъла" РЗС. И не на последно място, след изхабяването на Станишев създава по-атрактивен опонент на Борисов - битка, в която премиерът е показал, че излиза победител.
В този контекст как си обяснявате решението на Борисов да даде подкрепата на ГЕРБ за инициативата на "Атака" за референдум за новините на турски език от БНТ?
- Влиянието на "Атака" се крепи на посланията за корупцията на прехода, незаконното забогатяване и анти-ДПС риториката. Подкрепяйки безрезервно ГЕРБ, тя загуби от борческия си ореол, а с това и от привлекателността на образа си. В случая зад идеята за референдума, който едва ли ще се случи, но ще доведе до абсолютно безсмислена конфронтация, могат да се разчетат два интереса: на "Атака" - условие за подкрепа и поддържането на собствената ниша чрез създаване на поле за изява; на ГЕРБ - отклоняване на обществена енергия в емоционална, но безопасна икономически област, опит за туширане на подозренията за пакт с ДПС.
В крайна сметка Борисов отново ще предложи някакво балансиращо решение в стил "да не хабим парите на хората в тези тежки времена", а икономическите механизми на ДПС ще си останат необезпокоявани. Добре би било, вместо да се занимава с подобни показни ходове като този, ГЕРБ да се насочи към анализ на реални проблеми.
Още от интервюто на „Дневник"